Show simple item record

dc.contributor.authorPrentice, Julia
dc.date.accessioned2010-09-03T12:18:01Z
dc.date.available2010-09-03T12:18:01Z
dc.date.issued2010
dc.identifier.issn1403-1353
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23261
dc.description.abstractDenna studie fokuserar behärskning av svenska konventionaliserade uttryck bland ungdomar med varierade språklig bakgrund. Materialet har samlats in med hjälp av en enkät som innehåller fyra test med fokus på olika aspekter av behärskningen av konventionaliserade uttryck. De kvantitativa resultaten visar att förstaspråkseleverna når signifikant högre resultat än andraspråkseleverna. Andraspråkseleverna med tidig startålder når dessutom signifikant högre resultat än de senare andraspråksinlärarna. Startålder visar sig alltså vara en viktig faktor för informanternas behärskning av konventionaliserade uttryck i svenskan. Denna slutsats bekräftas även av den kvalitativa analysen av en del av materialet, som visar att andraspråkseleverna i högre grad avstår från att besvara uppgifterna än förstaspråkseleverna. Den kvantitativa analysen ger vissa indikationer på att informanterna verkar associera mellan enskilda komponenter av två eller flera olika uttryck på ett sätt som ligger i linje med vissa teoretiska antaganden om mental representation av lexikala enheter.sv
dc.format.extent145 sidorsv
dc.language.isoswesv
dc.publisherInstitutet för svenska som andraspråksv
dc.relation.ispartofseriesROSAsv
dc.relation.ispartofseries12sv
dc.subjectkonventionaliserade uttrycksv
dc.subjectsvenska som andraspråksv
dc.subjectvarierad språklig bakgrundsv
dc.titleKäppen i hjulen. Behärskning av svenska konventionaliserade uttryck bland gymnasieelever med varierande språklig bakgrund.sv
dc.typeTextsv
dc.type.svepreportsv
dc.contributor.organizationGöteborgs universitetsv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record