dc.contributor.author | Lundén, Olof | |
dc.contributor.author | Petersson, Mattias | |
dc.date.accessioned | 2010-09-06T08:30:19Z | |
dc.date.available | 2010-09-06T08:30:19Z | |
dc.date.issued | 2010-09-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23262 | |
dc.description.abstract | Syfte
Vårt syfte är att undersöka vad matematiklärare i grundskolans senare år anser om betydelsen av det nationella matematikprovets påverkan när det gäller deras undervisningsplanering. För att få klarhet i syftet så innefattar undersökningen tre frågeställningar som i tur och ordning berör hur de nationella proven påverkar lärarnas undervisningsplaneringar, vad de anser om betydelsen av en sådan påverkan och hur elevernas matematiska förståelse påverkas.
Metod
En kvalitativ studie har genomförts med åtta stycken informanter. Intervjuerna gjordes enskilt där frågorna till en början var öppna för att efterhand riktas mot de nationella proven. De intervjuade lärarna undervisar samtliga på högstadiet och har erfarenheter av det nationella provet i matematik.
Resultat
På en öppen fråga om vad som påverkar informanternas undervisningsplanering i matematik nämner ingen det nationella provet. Informanterna nämner många andra saker som tillhör de ramar som påverkar undervisningen. En majoritet säger att läromedlet är det som styr innehållet i undervisningen. Vid en mer direkt fråga på hur det nationella provet påverkar svarar de flesta att förberedelser inför provet är den mest direkta påverkan.
Angående betydelsen av nationella provens påverkan på undervisningsplaneringen samt elevernas matematiska förståelse tillskriver informanterna inte proven någon större sådan. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | HT09-2611-10 U/V | sv |
dc.subject | nationellt prov | sv |
dc.subject | ram | sv |
dc.subject | styrning | sv |
dc.title | Det nationella matematikprovets påverkan. En studie av hur några matematiklärare i grundskolans senare år anser att det nationella provet i matematik påverkar deras undervisningsplanering | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik | swe |
dc.type.degree | Student essay | |