dc.contributor.author | Lagnéus, Ing-Marie | |
dc.contributor.author | Resenius, Maria | |
dc.contributor.author | Zackrisson, Ann-Chatrin | |
dc.date.accessioned | 2010-09-06T08:43:59Z | |
dc.date.available | 2010-09-06T08:43:59Z | |
dc.date.issued | 2010-09-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23263 | |
dc.description.abstract | Hållbar utveckling är ett aktuellt ämne som inte längre kan förbises pga. diverse orsaker som tidsbrist, ekonomiska resurser och ren bekvämlighet, som kan utgör hinder för den enskilda konsumenten. Naturen, miljön och vår omvärld låter inte vänta på sig. Världen har förbrukat mycket av våra gemensamma resurser. Hållbar utveckling borde kunna genomsyrar de flesta ämnen i stort och smått på en tvärvetenskaplig nivå.
Syfte: Examensarbetets syfte är att undersöka hur elever upplever en skolvecka med inslag av hållbar utveckling under en temavecka, som är inriktad på miljö. Vi ville ta reda på i vilken mån deltar eleverna vid en blandning av valfria och obligatoriska aktiviteter under miljöveckan. Vi ville också undersöka om eleverna tror att de kommer att inspireras av hållbar utveckling och att själva leva mer åt en hållbar livsstil.
Metod: Undersökningen grundar sig både på en kvalitativ och på en kvantitativ metod. Dels gjordes kvalitativa intervjuer med totalt tio elever för att ge studien ett djup, dels genomfördes en enkätundersökning för att ge studien en bredd, enkäten vände sig till samtliga gymnasieelever som ingick som målgrupp för miljöveckan.
Resultat: Vår studie visar på ett stort intresse från eleverna som deltog i undersökningen, att få lära sig mer inom detta område med hållbar utveckling. Elevernas aktiva val under miljöveckan visade sig inte vara annorlunda än de val man gjort tidigare, däremot så gjorde flertalet av eleverna redan miljömedvetna val innan temaveckan. Det framkom bland eleverna, att detta ämne måste genomsyra undervisningen mer och att aktiviteter som anordnas måste vara obligatoriska. Ett fåtal av eleverna i undersökningen framförde att de hade berört ämnet hållbar utveckling i ordinarie undervisning under veckan, men däremot tidigare under terminen hade det tagits upp. Eleverna tror att de kommer att leva åt en mer hållbar livsstil, såvida det inte innebär högre priser än man har råd med. Flertalet elever som omfattades av studien ansåg att de hade påverkats positivt i sin syn på en hållbar livsstil i samband med miljöveckan. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT10-2611-05 U/V | sv |
dc.subject | hållbar utveckling | sv |
dc.title | Hållbar utveckling. En studie i hur gymnasieelever ser på hållbar utveckling i samband med en miljövecka | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik | swe |
dc.type.degree | Student essay | |