Show simple item record

dc.contributor.authorMusic, Selma
dc.contributor.authorSacic Mesic, Selma
dc.date.accessioned2010-09-06T09:59:38Z
dc.date.available2010-09-06T09:59:38Z
dc.date.issued2010-09-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23272
dc.description.abstractSyfte: Syfte med vår studie är att undersöka hur lärarna stimulerar och främjar elevernas läsförståelse. Teori: I vårt arbete utgår vi från läsförståelsestrategierna och Vygotskijs tänkande om den proximala zonen. Teorins fokus ligger på den aktiva eleven som ska i arbetet med vuxna erövra kunskap som ligger utanför sin existerande kognitiva förmåga. Metod: Vi har använt oss av kvalitativa studier och observationer. Vi har intervjuat sex pedagoger i två olika kommuner och observerat dem under två veckor. Vid intervjuerna använde vi bandspelaren, skrev ner de svaren vi fått samt analyserat dem. Resultat: Studiens resultat visar att respondenterna tycker att läsförståelse är en viktig del av läsinlärningsprocess och att de i sin undervisning använder olika metoder för att stimulera läsförståelseprocess hos sina elever. Resultat av vår undersökning uppvisar att samtliga intervjuade betonar att grundläggande ordavkodning, elevernas egna erfarenheter och positiv självbild är av stor betydelse för en god läsförståelse, vilket också litteratur tyder på.sv
dc.language.isoswesv
dc.relation.ispartofseriesKandidatuppsatssv
dc.relation.ispartofseriesVT10-2611-09 U/Vsv
dc.subjectordavkodningsv
dc.subjectläsförståelsesv
dc.subjectläsförståelsestrategiersv
dc.title"Vad står det?" En kvalitativ studie om hur lärare stimulerar och främjar elevernas läsförståelse i år 1-3sv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of Educationeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record