dc.contributor.author | Demaku, Sokol | |
dc.contributor.author | Rahic, Danica | |
dc.date.accessioned | 2010-09-06T10:15:38Z | |
dc.date.available | 2010-09-06T10:15:38Z | |
dc.date.issued | 2010-09-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/23273 | |
dc.description.abstract | Syfte:
Syftet med vårt arbete är att undersöka hur elever och lärare i en grundskola uppfattar, talar om och hanterar kulturmöten och kulturkrockar. Vi har utgått från ett sociokulturellt perspektiv där vi tror att det sociala samspelet har en stor betydelse i individens utveckling. I litteraturgenomgången tar vi bland annat upp vad styrdokumenten och annan forskning säger och vad undervisningen innehåller.
Metod:
Undersökningen genomfördes i form av intervjuer av sex elever och tre lärare som först spelades in på minidisk och därefter transkriberades och analyserades.
Resultat:
Resultaten visade att lärarna och elever tolkar begreppet kulturmöte och kulturkrock på liknande sätt, beroende på erfarenheter och/eller kunskap. Svaret visade hur man på olika sätt kan arbeta i klassrummet med kulturmöten och kulturkrockar genom att, inom olika ämnen, ta upp tradition, religiösa skiljaktigheter, klädsel eller musik.
Dessutom visar vår undersökning att de lärare som har arbetat i mångkulturella miljöer har bra kunskap om olika kulturmöten och kulturkrockar och poängtera vikten av att arbeta praktiskt med värdegrundsfrågor. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.relation.ispartofseries | Kandidatuppsats ULV | sv |
dc.relation.ispartofseries | VT10-2611-11 U/V | sv |
dc.subject | kultur | sv |
dc.subject | kulturmöte | sv |
dc.subject | kulturkrock | sv |
dc.subject | mångfald | sv |
dc.subject | mångkulturell | sv |
dc.title | KULTURMÖTEN OCH KULTURKROCKAR I GRUNDSKOLAN. Vad är positivt med kulturmöten och kulturkrockar i grundskolan? | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Education | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik | swe |
dc.type.degree | Student essay | |