• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Perspektiv på kunskap och lärande

Sammanfattning
Syftet med uppsatsen var att i en litteraturstudie fördjupa vår förståelse kring synen på lärande och kunskap inom de olika pedagogiska inriktningarna Reggio Emilia och Montessori samt relatera detta till läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, Lpo 94. Genom uppsatsen ville vi också utveckla våra kunskaper kring läroplanens förhållningssätt och grundläggande tankar kring synen på kunskap och lärande.  Vilka spår av teorier går att urskilja inom Reggio Emilia filosofin, Montessori och läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, Lpo94?  Hur ser man på och formulerar sig om kunskap respektive lärande inom Reggio Emilia filosofin, Montessori och Lpo94? Som metod har vi i denna uppsats valt att arbeta utifrån en kvalitativ textanalys där vi genom en litteraturstudie har granskat relevant litteratur för att svara på vårt syfte och våra frågeställningar. Utifrån den genomförda analysen av litteratur har vi kommit fram till resultatet att det finns spår av olika teorier inom Reggio Emilia filosofin och att Montessori främst vilar på kognitivistiska influenser medan Lpo 94 främst bygger på ett sociokulturellt perspektiv. Vi har kommit till slutsatsen att Reggio Emilia filosofin, Montessori och Lpo 94 lägger in olika betydelser i begreppen kunskap och lärande samt att läroplanen är öppen för skilda tolkningar av olika pedagogiska inriktningar och teorier. Dock menar vi att Reggio Emilia filosofin och Montessori har många likheter med läroplanen men att ingen av dem är helt förenliga med densamma För att kunna reflektera över de pedagogiska val man som lärare gör måste man vara intresserad och nyfiken på de nya vindar som blåser i samhället, både skolpolitiskt men också vara öppen och nyfiken på de influenser och vetenskapliga teorier kring barn, pedagogik och psykologi som växer fram under vårt yrkesverksamma liv. Detta kan ha betydelse för uppfyllandet av skolans uppdrag gentemot eleven eftersom uppdraget är att ge alla elever en likvärdig utbildning. 1 
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23606
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_23606_1.pdf (188.0Kb)
Datum
2010
Författare
Wien, Emilia
Eurén, Hanna
Nyckelord
Kunskap
lärande
läroplaner
Lpo 94
Reggio Emili
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV