Skolverkets vilja, lärarens möjlighet?
Sammanfattning
Sammanfattning:
Ett arbete kring hur lärare i musik tänker när de ska bedöma och betygsätta sin elever. Vi
vill ta reda på hur läraren gör när den betygsätter, och hur mycket elevens intresse för
musik och musikalitet spelar in i det som sen blir deras betyg.
Vi har använts oss av Skolverkets kursplaner, Nationella Utvärderingen 03 (NU03) och
annan litteratur samt eget material i form av intervjuer av fyra verksamma lärare.
Resultatet har gett vad de olika lärarna har för åsikter kring betygsättning och vad det
egentligen är som värdesätts hos eleverna.
Det vi kom fram till är att det praktiska musicerandet är det som, enligt lärarna, väger
tyngst i betygssättningen och det är också det som Skolverket anser ska väga tyngst och
det som bidrar till att en elev får ett högre betyg. Vi tar även upp problematiken med att
lärare har svårt att genomföra de mer specifika målen som Skolverket vill att eleven ska
uppnå.
Arbetet är viktigt för framtida musiklärare att få en inblick i hur lärare tänker och hur
Skolverket vill att musiklärarna ska arbeta med sin bedömning och betygssättning.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010Författare
Börén, Nils
Liberg, Fredrik
Nyckelord
Bedömning
betyg
Skolverket
musik
Språk
sv