Musiklärares bedömningsgrunder - en studie av kurs Ensemble A inom ämnet musik på gymnasienivå.
Sammanfattning
Studien avser att undersöka vilka kunskaper och färdigheter musiklärare värdesätter och prio-
riterar i kursen Ensemble A på gymnasiets estetiska program. Undersökningen är baserad på
hur musiklärare säger sig bedöma elevers prestationer i kursen Mu1201 och relatera dessa
bedömningar till de nationella mål och kriterier som har fastställts för kursen. Studien syftar
till att besvara vad lärare värdesätter och prioriterar gällande kursinnehållet i Ensemble A på
gymnasial nivå och hur de bedömer utifrån dessa prioriteringar i relation till styrdokumenten.
Jag använder mig av kvalitativ samtalsintervju som undersökningsmetod och begränsar mig
till fem lärare som är verksamma på fyra gymnasieskolor i Stockholms län. Resultaten visar
på att prioritering av kursinnehåll och bedömningstyper i relation till styrdokumenten visar sig
vara olika mellan de olika respondenterna. Stora skillnader existerar mellan hur lärarna arbe-
tar och vad de värdesätter i kursen och hur de sedan bedömer eleverna efter dessa priorite-
ringar. Hur påverkas eleverna av dessa olikheter mellan olika lärare och skolor? Behövs det
tydligare styrdokument för att utbildningen ska bli mer likvärdig över hela landet?
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010Nyckelord
Musik
Summativ och formativ bedömning
Ensemblesp
Språk
sv