Trageton i tiden. Våga släpp pennan och lägg fingrarna på tangentbordet
Sammanfattning
Den genomförda studiens syfte var att få svar på hur pedagoger arbetar med Tragetons metod i dag jämfört med
tidigare. Samt om de gjort några förändringar eller utvecklat nya idéer med metoden. Till sist om de ser några
för- eller nackdelar med metoden. Vi valde att göra kvalitativa intervjuer med två pedagoger som arbetar med
Tragetons metod, samt att vi observerade en årskurs tre där en av pedagogerna är klasslärare. Vi har även använt
relevant referenslitteratur för ämnet. Resultatet utifrån våra intervjuer och vår observation är att pedagogerna
arbetar olika med Tragetons metod. De har lagt till egna moment till metoden. Ju mer verktyg man har inom läs-
och skrivinlärningen som blivande pedagog, desto bättre är man utrustad för att möta alla elever i den svenska
grundskolan. Vi anser att Tragetons metod verkligen ligger i tiden. Hans metod har gett oss ytterligare ett
redskap inför vår kommande yrkesroll. Våga släpp pennan och lägg fingrarna på tangentbordet. Det vill säga lyft
in informations- och kommunikationsteknik (IKT) i skolans värld.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010Författare
Bengtsson, Ann-Christine
Yngvesson, Mikaela
Nyckelord
Tragetons metod
datorer
nytänkande
läsinlärning
Språk
sv