Visa enkel post

dc.contributor.authorBytoft, Andreassv
dc.contributor.authorHellgren, Jonassv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:34:00Z
dc.date.available2010-10-04T07:34:00Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23635
dc.description.abstractSammanfattning: Syftet med föreliggande uppsats är att analysera, beskriva och diskutera tre icke västerländska lärotraditioners – rinzaizenbuddhism, taoism och konfucianism – idéer kring kunskap och lärande utifrån en urkund inom varje tradition. De frågor som uppsatsen ämnar besvara är: Vilka idéer om utbildningens roll/syfte framträder? Vilka idéer om lärarens person och arbete framträder i källorna? Vilket kunskapsideal framträder i våra källor? Vilka pedagogiska slutsatser kan man dra av dessa? Skiljer de sig åt? Finns det förenande drag? De tre källor som analyseras är samtliga primärkällor. Den källa som valts för konfucianismen är The analects of Konfucius. Den källa som valts för taoismen är Daodejing och slutligen Rinzai roku för rinzaizenbuddhismen. Samtliga källor är religiösa texter i original och ligger till grund för de olika religionernas utformande. Det arbetssätt som använts är ett textanalytiskt och hela analysen grundar sig i det hermeneutiska fältet och dess betoning på tolkning. Vid läsningen av de valda religiösa urkunderna kommer passager som rör kunskap och förmedlingen av denna, lärarens/elevens person, lärarens/elevens roll, undervisningen och dess funktion/syfte att lyftas ur och analyseras var för sig. Den bild som framträder i de tre traditionerna är en kunskap som går utöver faktainsamling. Kunskap är något som transformerar individen, inte något som individen kan använda sig av eller inte använda sig av. Själva lärandet är inte heller bundet till någon specifik institution utan sker genom hela livet, överallt. Genom att bli varse om andra kulturers lärotraditioner kan läraren bättre förvekliga LPO: s mål om individanpassad undervisning i dagens globaliserade värld. I en postindustriell värld kommer kunskap och kulturell kompetens vara viktiga faktorer och detta arbete kan fungera som ett avstamp för interkulturell förståelse och intrakulturell kompetens. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectKonfucianism. Taoism. Zenbuddhism. Lärande. Pedagosv
dc.titleLära för livet - Kunskap, pedagogik och lärande i Rinzai Roku, The Analects och Daodejing. English titel: Learning for Life – Knowledge, pedagogy and learning in Rinzai Roku, The Analects and Daodejing.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post