Visa enkel post

dc.date.accessioned2010-10-04T07:34:04Z
dc.date.available2010-10-04T07:34:04Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23639
dc.description.abstractSyfte Studiens syfte var att belysa situationen för en grupp elever i årskurs 7 som uttrycker att matematik är svårt. Den empiriska undersökningen avsåg att besvara syftet utifrån fem frågeställningar som berör vilken inställning eleverna har till matematikämnet, vilka tidigare upplevelser eleverna har av ämnet, hur eleverna upplever sin förmåga i ämnet matematik, vilka erfarenheter och upplevelser eleverna har av olika former av stöd och hur eleverna upplever sin undervisning i årskurs 7. Metod En kvalitativ metod i form av intervjuer användes för att intervju en grupp av nio elever i matematiksvårigheter som urskilts med en enkät ur en stor population av elever på en friskola. Elevgruppen i studien belystes genom triangulering på individnivå, gruppnivå och organisationsnivå. Resultat Alla nio elever i studien uttryckte att matematik var svårt och flera av dem tror inte att de kommer att nå upp till målen i årskurs 7. Elevernas tilltro till sin egen förmåga i matematik påverkas av deras upplevelser i skolan och de resultat de erhållit. De uttrycker att det stöd de erhållit inte varit odelat positivt vilket visar att det är viktigt att alla får rätt form av stöd. Nästan alla i undersökningen sa att matematik ämnet har hög status vilket gör ämnet viktigt för eleverna. De flesta eleverna uttryckte att om bara någon vill hjälpa dem att förstå så skulle det vara roligare att arbeta med matematik. Detta påvisar vikten av en lärare som är engagerad och välutbildad. Flera elever vill inte bli utpekade så organisatoriskt önskar de ett sociokulturellt, inkluderande, relationellt perspektiv i skolan. Flera av elevernas tidigare erfarenheter belyser att de inte upplever att skolan hjälp dem tillräckligt på individnivå, gruppnivå eller organisationsnivå.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectMatematiksvårighetersv
dc.subjectstudiesv
dc.subjectspecialpedagogiksv
dc.subjectelsv
dc.titleFörklara så att jag förstår! En studie på en grupp elever i årskurs sju, som uttrycker att matematik är svårt.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post