Show simple item record

dc.contributor.authorGavelfjäll, Veronicasv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:34:25Z
dc.date.available2010-10-04T07:34:25Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23657
dc.description.abstractSammanfattning Syftet med examensarbetet är att bidra till diskussionen angående hur väl den svenska skolan är en ”skola för alla”. Frågeställningen som skall uppnå syftet är frågan om hur väl ”en skola för alla” fungerar i praktiken. Är skolan verkligen en skola för alla? I skolans styrdokument står det att den skall vara det, men går det i själva verket att uppfylla detta i verkligheten? ”En skola för alla” är ett brett begrepp med många olika aspekter och infallsvinklar. Det skulle vara omöjligt att undersöka allt under den tidsram jag har haft till mitt förfogande. Jag har därför valt att inrikta mig på hjälpaspekten, alltså i vilken mån eleverna får den hjälp de behöver i skolan och hur mycket de själva efterfrågar hjälp. Som forskningsmetod valde jag att använda mig av observationer. Tre kategorier av elever kunde under observationerna identifieras genom i vilken mån de behövde hjälp och på vilket sätt de uttryckte det på. Kategorierna som kunde urskiljas var: ”Stökiga”, störande elever, ”Osynliga”, tystlåtna elever och ”Duktiga”, ambitiösa elever. De elever som verkade klara sig bäst var de ”duktiga” eleverna för de behövde sällan hjälp, de som fick mest hjälp var de ”stökiga” eleverna för de hördes mest och fick därför mest uppmärksamhet av lärarna. De ”osynliga” glömdes oftast bort eftersom de var tystlåtna och inte märktes av när de behövde hjälp. Att eleverna inte efterfrågar hjälp betyder inte att de inte behöver hjälp. Här är lärarens roll av stor vikt. Attityden och engagemanget läraren har gentemot eleverna är av oerhörd betydelse för hur det går för eleverna i skolan.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectEn skola för allasv
dc.subjectlikvärdighetsv
dc.subjecthjälpsv
dc.subjecträttighetesv
dc.title”En skola för vissa”sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record