Att dokumentera med hjälp av programmet @tt slöjda. Hur fungerar det?
Sammanfattning
Samtal kring vårt gemensamma intresse för dokumentation mynnade ut i att vi blev nyfikna på det
Internetbaserade portfolioprogrammet @tt slöjda. I arbetets bakgrund beskriver vi hur styrdokumenten visar på
vikten av dokumentation i skolan, redogör för portfolio som pedagogisk metod samt återger en intervju med
programmet @tt slöjdas grundare Inger Degerfält. Arbetets bakgrund resulterade i följande syfte: att ta reda på
lärares uppfattningar om programmet @tt slöjda som dokumentationsmetod i skolslöjden samt hur de använder
sig av de uppgifter som eleverna skriver in i programmet.
Syftet har vi brutit ned i följande frågeställningar:
Hur argumenterar slöjdlärare för sitt val att använda @tt slöjda?
Hur introduceras @tt slöjda för eleverna?
Hur används den internetbaserade databasen @tt slöjda i skolslöjden?
Används @tt slöjda som grund för formativ och/eller summativ bedömning?
Som metod har vi valt att genomföra sex kvalitativa intervjuer med verksamma slöjdlärare. Efter att samtliga
intervjuer var avslutade transkriberade vi de delar som berörde vårt syfte. Vid bearbetningen av materialet
tematiserade vi resultaten utifrån de frågeställningar vi hade.
I resultatet framkom det att programmet @tt slöjda inte täcker de delar i styrdokumenten som berör
dokumentation. Funktioner saknas i programmet för att täcka slöjdprocessens alla delar. Eleverna
dokumenterade inte under arbetets gång i programmet @tt slöjda utan endast när en produkt var klar. Vidare
framkom att samtliga av våra respondenter använde sig av andra dokumentationssystem vid sidan av
programmet för att täcka kravet på dokumentation.
Genom arbetet har vår kunskap om dokumentation och portfoliometod samt anknytning till styrdokument
ytterligare fördjupats och vi hoppas att vårt arbete också kan ge andra slöjdlärare/blivande slöjdlärare tankar
kring dokumentationsmetod i skolslöjden.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010Författare
Andréason, Anna
Gustavsson, Janette
Nyckelord
slöjd
digital portfolio
portfolio
@tt slöjda
s
Språk
sv