Show simple item record

dc.contributor.authorWallin, Sofiasv
dc.contributor.authorAndersson, Lindasv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:34:28Z
dc.date.available2010-10-04T07:34:28Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23660
dc.description.abstract______________________________________________________________________ Hur väl medvetna är eleverna om lärarnas arbetsinsats? Kan de uttala sig alls om hur de tycker att en lärare ska agera i klassrummet? Vi vill fråga eleverna vad de tycker kännetecknar en bra lärare. Våra frågeställningar är: Vilken ledarstil föredrar elever i årskurs 4 hos sina lärare? Varför föredrar de den ledarstilen? Vi har valt att genomföra samtalsintervjuer med två grupper av elever i årskurs 4. Genom vår undersökning fick vi en djupare förståelse för hur eleverna uppfattar sin klassrumsmiljö och då med fokus på lärarens agerande och sätt att leda klassen. Vårt resultat har vi förankrat i tidigare forskning om ledarskap och ledarstilar. Vi har fått se att eleverna är väl medvetna om lärarens agerande och har en hel del förslag om hur en lärare arbetar bäst. Vi har som blivande lärare fått en större förståelse för elevernas situation och blivit mer medvetna om hur de vill att en lärare ska agera. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectelevperspektivsv
dc.subjectledarstilsv
dc.title”Dom ska ju vara både snälla och stränga” Den mest omtyckta ledarstilen hos lärare – utifrån ett elevperspektivsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record