• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Målorienterad undervisning och skolans roll för samhällsutvecklingen i Sydafrika. En kvalitativ intervjustudie.

Sammanfattning
Syfte Vårt syfte är att ta reda på vad ett antal sydafrikanska lärarstudenter samt personal vid lärarutbildningen tycker om den föreskrivna undervisningsmetoden i Sydafrika (OBE) och om relationen mellan skola och samhälle. Huvudfråga Vilka åsikter finns kring OBE och framtiden för Sydafrikas skolor? Metod och material Vi har studerat litteratur i ämnet, såväl som metodlitteratur. Valet av metod föll på samtalsintervjuer då vi önskade gå på djupet och få utförliga svar med chans till uppföljning och följdfrågor. Våra informanter är lärarstudenter och personal vid Nelson Mandela Metropolitan University i Port Elizabeth, Sydafrika. Resultat Vår undersökning visar att det finns skiftande åsikter kring OBE. Det finns ett missnöje vad gäller innehållet i undervisningen, då kunskaper i exempelvis matematik har försämrats rejält. Den allmänna uppfattningen av OBE bland de intervjuade är dock positiv. En kombination av OBE och mer traditionella metoder lyfts fram som ett bra alternativ. En oro för att ett ständigt byte av undervisningsmetoder leder till ökad förvirring framkom, och kontinuitet inom skolan efterlystes. Många av informanterna var försiktigt hoppfulla inför framtiden i den sydafrikanska skolan. Att skolan har en stor betydelse för det samhälle som växer fram tror flertalet är fallet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23668
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_23668_1.pdf (202.4Kb)
Datum
2010
Författare
Nilsson, Anna
Tholin, Johanna
Nyckelord
Sydafrika
skola
samhällsutveckling
målorientera
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV