dc.description.abstract | Syfte:Det övergripande syftet med föreliggande uppsats är att utifrån ett sociologiskt
perspektiv nå förståelse av vilka normer och värderingar omkring
tävlingsaspekterna i dagens barn - och ungdomsidrott, som idrottslärare är
bärare av och kan tänkas vilja förmedla till barn och ungdomar.
Frågeställningar: • Hur förhåller sig enskilda idrottslärare till tävlingsaspekterna i
dagens barn- och ungdomsidrott?
• Vad tillskriver idrottslärarna som värdefullt i barn- och ungdomsidrotten med
avseende på tävlingsaspekterna?
• I vilken utsträckning anser idrottslärare att föreställningar om genus förstärks
eller utmanas med avseende på tävlingsaspekterna i barn- och ungdomsidrotten?
Metod:För att undersöka uppsatsen tre principiella frågeställningar har vi intervjuat fem
idrottslärare verksamma på grundskolan, med hjälp av en kvalitativ
intervjumetod
Huvudresultat:Resultaten från studien pekar dels på att idrottslärarna överlag har en
ambivalent syn på dessa tävlingsaspekter. Idrottslärarna tenderar dels också i
viss mån att främja och värdera en del av dessa tävlingsaspekter inom ramen för
idrottsläraruppdraget relativt högt. Det genusteoretiska perspektivet ger också
vid handen att idrottslärarna i studien anser att den traditionella könsordningen
inom barn- och ungdomsidrotten utmanas, snarare än förstärks med avseende
på tävlingsaspekterna.
Betydelse för läraryrket: Med utgångspunkt i studiens resultat framstår det som betydelsefullt att
medvetandegöra för gruppen idrottslärare, att främjandet av dessa
tävlingsaspekter medvetet eller omedvetet innebär vissa negativa konsekvenser
för idrottsundervisningen i skolan. Att idrottslärare måste tillägna sig ett kritiskt
förhållningssätt till följande tävlingsaspekter, utgör otvivelaktigt en
grundförutsättning för att professionellt kunna verka inom skolverksamheten. Vi
anser att medvetenheten om hur idrottslärare förhåller sig till dessa
tävlingsaspekter, i högsta grad bör betraktas som relevant inte minst med tanke
på idrottslärares förståelse kring sin egen undersvin | sv |