Visa enkel post

dc.contributor.authorKlang, Hanssv
dc.contributor.authorKumar, Martinsv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:34:43Z
dc.date.available2010-10-04T07:34:43Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23673
dc.description.abstractSyfte:Det övergripande syftet med föreliggande uppsats är att utifrån ett sociologiskt perspektiv nå förståelse av vilka normer och värderingar omkring tävlingsaspekterna i dagens barn - och ungdomsidrott, som idrottslärare är bärare av och kan tänkas vilja förmedla till barn och ungdomar. Frågeställningar: • Hur förhåller sig enskilda idrottslärare till tävlingsaspekterna i dagens barn- och ungdomsidrott? • Vad tillskriver idrottslärarna som värdefullt i barn- och ungdomsidrotten med avseende på tävlingsaspekterna? • I vilken utsträckning anser idrottslärare att föreställningar om genus förstärks eller utmanas med avseende på tävlingsaspekterna i barn- och ungdomsidrotten? Metod:För att undersöka uppsatsen tre principiella frågeställningar har vi intervjuat fem idrottslärare verksamma på grundskolan, med hjälp av en kvalitativ intervjumetod Huvudresultat:Resultaten från studien pekar dels på att idrottslärarna överlag har en ambivalent syn på dessa tävlingsaspekter. Idrottslärarna tenderar dels också i viss mån att främja och värdera en del av dessa tävlingsaspekter inom ramen för idrottsläraruppdraget relativt högt. Det genusteoretiska perspektivet ger också vid handen att idrottslärarna i studien anser att den traditionella könsordningen inom barn- och ungdomsidrotten utmanas, snarare än förstärks med avseende på tävlingsaspekterna. Betydelse för läraryrket: Med utgångspunkt i studiens resultat framstår det som betydelsefullt att medvetandegöra för gruppen idrottslärare, att främjandet av dessa tävlingsaspekter medvetet eller omedvetet innebär vissa negativa konsekvenser för idrottsundervisningen i skolan. Att idrottslärare måste tillägna sig ett kritiskt förhållningssätt till följande tävlingsaspekter, utgör otvivelaktigt en grundförutsättning för att professionellt kunna verka inom skolverksamheten. Vi anser att medvetenheten om hur idrottslärare förhåller sig till dessa tävlingsaspekter, i högsta grad bör betraktas som relevant inte minst med tanke på idrottslärares förståelse kring sin egen undersvinsv
dc.language.isosvsv
dc.subjectIdrottsläraresv
dc.subjecttävlingsaspektersv
dc.subjectbarnidrottsv
dc.subjecthabitsv
dc.titleKampen om barnidrotten. En studie kring idrottslärares föreställningar kring tävlingsmomenten i barn- och ungdomsidrotten.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Filer under denna titel

Thumbnail

Dokumentet tillhör följande samling(ar)

Visa enkel post