Show simple item record

dc.date.accessioned2010-10-04T07:34:49Z
dc.date.available2010-10-04T07:34:49Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23679
dc.description.abstractSyfte Syftet är att få en djupare förståelse för vilka förväntningar nio barn i förskolan har på förskoleklassens verksamhet och hur väl deras förväntningar överensstämmer med vad staten avser att förskoleklassen skall vara. Frågeställningar  Vilka förväntningar har nio barn i förskolan på förskoleklassen?  Vad säger staten om hur utformningen av förskoleklassen skall se ut och hur väl stämmer det överens med barnens förväntningar på den?  Hur kan kunskapen om hur barn tänker om förskoleklassen användas i den pedagogiska verksamheten? Metod och material Studien har genomförts med hjälp av kvalitativa intervjuer av barn som befinner sig i förskolans verksamhet samt litteraturstudier. Barnen intervjuades enskilt och vid intervjuerna använde jag bandspelare samt förde anteckningar. Intervjuerna skrevs ut efter varje intervju tillsammans med anteckningarna. Resultat Resultatet visar att barnens förväntningar handlar om leken, regler och förhållningssätt mot varandra, omsorg (från fröken) och att lära sig saker. Barnen förväntar sig att få leka, men att också få lära sig saker. De separerar inte lek och att lära sig något, utan sammankopplar dessa genom att beskriva olika lekar de vill lära sig. Barnen tar upp att regler och förhållningssätt är viktigt och de förväntar sig omsorg från fröken. Resultatet visar således att barnens förväntningar stämmer väl överens med vad staten menar att förskoleklassen skall vara. Betydelse för läraryrket Min studie visar att genom att vara nyfiken på och intresserad av hur barn tänker och vilka förväntningar som finns hos dem inför nya situationer ger det mig som pedagog oändliga möjligheter att skapa en verksamhet som motsvarar de förväntningar de har. 1sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectFörväntningarsv
dc.subjectbarnsv
dc.subjectförskoleklasssv
dc.subjectläroplansv
dc.subjectlek,sv
dc.title”Leka skriva å så lära mig saker” En intervjustudie av nio barns förväntningar på förskoleklassensv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record