Påverkar instrumentalundervisningen kulturskoleelevers musikintresse?
Abstract
Syftet med denna studie är att genom kvalitativa intervjuer söka förståelse för hur den enskilda
undervisningen på kulturskolan påverkar elevens musikintresse. Informanterna är elever och deras
instrumentallärare vid en kulturskola i Västsverige och eleverna har alla studerat i minst två år för sin
lärare. Intervjufrågorna har utformats för att synliggöra elevens musikintresse. Med ordet musikintresse
menar vi elevens musikanvändande och musiksmak: vad denne gör med musiken, hur mycket tid eleven
lägger på musik och vad musiken betyder för eleven. Genom intervjuer med elevens lärare vill vi
synliggöra lärarens tankar om sin instrumentalundervisning för att sedan kunna se hur denne färgar elevens
musikintresse. Teoretiska utgångspunkter som ligger till grund för undersökningen är begrepp som habitus,
sociokulturellt perspektiv, diskurser inom instrumentalundervisning och musiklärartyper. Resultatet visar
på att kulturskoleelevers musikintresse är kopplat till vilken typ av lärare eleven har och visar även på att
musikintresset är något högst personligt som varje elev ger uttryck för på sitt eget sätt. Huruvida lärarna
fångar upp eleverna varierar utifrån instrumentets diskurs och musiklärartyp. Undersökningen bekräftar
tidigare forskning om betydelsen av styrdokument även i kulturskolan och ökar förståelsen om hur elever
tänker om musik och sin instrumentalundervisning.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Hagström, Karin
Österdahl, Emma
Keywords
instrumentalundervisning
musiklärartyper
instrum
Language
sv