• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Påverkar instrumentalundervisningen kulturskoleelevers musikintresse?

Sammanfattning
Syftet med denna studie är att genom kvalitativa intervjuer söka förståelse för hur den enskilda undervisningen på kulturskolan påverkar elevens musikintresse. Informanterna är elever och deras instrumentallärare vid en kulturskola i Västsverige och eleverna har alla studerat i minst två år för sin lärare. Intervjufrågorna har utformats för att synliggöra elevens musikintresse. Med ordet musikintresse menar vi elevens musikanvändande och musiksmak: vad denne gör med musiken, hur mycket tid eleven lägger på musik och vad musiken betyder för eleven. Genom intervjuer med elevens lärare vill vi synliggöra lärarens tankar om sin instrumentalundervisning för att sedan kunna se hur denne färgar elevens musikintresse. Teoretiska utgångspunkter som ligger till grund för undersökningen är begrepp som habitus, sociokulturellt perspektiv, diskurser inom instrumentalundervisning och musiklärartyper. Resultatet visar på att kulturskoleelevers musikintresse är kopplat till vilken typ av lärare eleven har och visar även på att musikintresset är något högst personligt som varje elev ger uttryck för på sitt eget sätt. Huruvida lärarna fångar upp eleverna varierar utifrån instrumentets diskurs och musiklärartyp. Undersökningen bekräftar tidigare forskning om betydelsen av styrdokument även i kulturskolan och ökar förståelsen om hur elever tänker om musik och sin instrumentalundervisning.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23694
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_23694_1.pdf (359.1Kb)
Datum
2010
Författare
Hagström, Karin
Österdahl, Emma
Nyckelord
instrumentalundervisning
musiklärartyper
instrum
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV