Show simple item record

dc.contributor.authorNourollahei, Maryamsv
dc.contributor.authorAssouab, Soltanasv
dc.contributor.authorYasin, Mayssounsv
dc.date.accessioned2010-10-04T07:35:17Z
dc.date.available2010-10-04T07:35:17Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/23704
dc.description.abstractSammanfattning Vi är tre lärarstudenter som har läst specialiseringar som tar upp olika metoder inom läs- och skrivinlärningen och teorier som ligger bakom dessa metoder. Vårt intresse för läs- och skrivinlärningsmetoder växte då vi fick lära oss att det finns flera olika metoder som lärare kan använda sig av i läs- och skrivundervisning. Samtidigt blev vi fundersamma över vilka metoder man ska välja att använda sig av som lärare. Utifrån vår undersökning vill vi fördjupa våra kunskaper om olika metoder, se vilka metoder som används mest av lärarna vid läs- och skrivinlärning samt undersöka hur lärarna argumenterar för sina val. Syftet med examensarbetet är att undersöka vilka läs och skrivinlärningsmetoder som är vanligt förekommande och orsakerna till att dessa metoder används hör också till vårt syfte att utreda. Följande frågeställningar är aktuella i vår studie: Vilka metoder använder lärarna i läs och skrivinlärning? Hur argumenterar lärarna för sina val av metoder? Kvalitativa intervjuer med nio lärare som arbetar med läs- och skrivinlärning i olika stadsdelar i Göteborg har givit oss kunskap om vilka metoder lärare väljer att använda sig av samt hur de argumenterar för sina val av metoder. Genom att sätta intervjuresultatet i relation till relevant teoribildning om läs- och skrivinlärning kan vi se att de flesta lärare använder sig av metoder som utgår både från den så kallade analytiska och syntetiska inriktningen vid läs- och skrivinlärning. Resultatet visar att dessa lärare utgår både från barnens behov och perspektiv vid läs- och skrivinlärning. Minoriteten av lärarna använder sig däremot mer av metoder som utgår från den syntetiska inriktningen.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLäs- och skrivinlärningsv
dc.subjectanalytiska och syntetiskasv
dc.titleSmörgåsbord av metoder - En kvalitativ studie om lärares val av metoder vid läs- och skrivinlärningsv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record