Medarbetarsamtal - om tillvägagångssätt, rutiner och motivationshöjande faktorer för medarbetarsamtal på Alviva AB
Abstract
Vi har i denna uppsats gjort en fallstudie kring hur rutiner och tillvägagångssätt för medarbe-tarsamtal ser ut på ett företag inom företagshälsovården, Alviva. Bakgrunden till att vi genom-fört studien är, förutom ett intresse hos oss att lära oss mer om området, att det på företaget framkommit att en tredjedel av medarbetarna inte upplever att medarbetarsamtalen fungerar optimalt.
Vi definierar medarbetarsamtal som ett systematiskt samtal mellan medarbetare och chef som syftar till planering och ett ömsesidigt utbyte av information. Medarbetarsamtalet bör också innehålla en utvecklingsplan för medarbetaren och är ett sätt att se hur medarbetaren presta-tion i relation till företagets övergripande mål.
Syftet med vår uppsats var att undersöka hur tillvägagångssättet ser ut och hur det av medar-betarna upplevs fungera samt att se om det finns någon koppling mellan medarbetarsamtalen och arbetsmotivation. Vidare ville vi även undersöka vilka betydelsefulla faktorer medarbe-tarna ser i medarbetarsamtalen och vilka förbättringsförslag de önskar. För att ta oss an upp-giften har vi dels granskat dokument samt genomfört ett flertal intervjuer med medarbetare på företaget. Vi har genom analysmetoden meningsinnehåll sedan analyserat det resultat vi fått fram med hjälp av ett antal teorier. De teorier vi tittat närmare på berör medarbetarsamtal, mål och målstyrning samt motivation med inriktning på arbetsmotivation.
På företaget Alviva använder man sig av datasystemet PBP, Personal Business Plan som hjälpmedel för att genomföra medarbetarsamtalen. Systemet är uppbyggt på så sätt att medar-betaren själv sätter upp personliga och affärsmässiga mål som sedan tillsammans med chefen följs upp cirka två gånger per år. Vi har funnit att medarbetarna är positivt inställda till att man på företaget genomför medarbetarsamtal men att dessa kan förbättras. Exempelvis efter-frågar medarbetarna mer konkret feedback från sin chef och en flexibilitet i strukturen. Mer-parten av medarbetarna upplever att medarbetarsamtalen inte fungerar motivationshöjande vilket inte stämmer överens med det antagande vi satt upp. Vi har dock med hjälp av våra teorier funnit att medarbetarna lyft fram ett antal faktorer som betydelsefulla i medarbetar-samtalen som i sig kan verka motivationshöjande.
Vi tror inte bara att medarbetarna kommer bli mer motiverade till sitt arbete utan även att medarbetarsamtal kan vara ett sätt att föra verksamheten framåt där medarbetarsamtalen kan fungera som en arena för ömsesidig feedback inom arbetsgruppen.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010-10-08Author
Nilsson, Malin
Schoultz, Natalie
Keywords
Mål
Kommunikation
Medarbetarsamtal
Motivation
Feedback
Language
swe