Etiskt förhållningssätt i undersköterskans vardag
Sammanfattning
Syfte: Syftet med studien var att beskriva undersköterskans etiska förhållningssätt i
omvårdnadssituationen i hemtjänsten.
Bakgrund: Hur mötet mellan personal och vårdtagare sker har betydelse för vår integritet.
Att kunna ge ett gott bemötande i olika situationer kräver reflektion över vilka värden och
normer som styr i mötet med den enskilde. Hur bemötandet upplevs påverkas också av vilket
förhållningssätt och vilken människosyn som vi är präglade av. Med ett engagerat och
empatiskt synsätt kan arbetet med människor upplevas meningsfullt genom att de vi möter
kan känna att de får förståelse för sin situation, att de blir bekräftade och respekterade.
Metod: Arbetet har en kvalitativ ansats och intervju har används som metod. Totalt har åtta
undersköterskor intervjuats. Intervjuerna spelades in och en frågeguide med öppna frågor har
använts. Datan har bearbetas med hjälp av innehållsanalys.
Resultat: Två huvudområden med kategorier och underkategorier i relation till
omvårdnadssituationen framgick. Huvudområdena var god omvårdnad med kategorierna
lyhördhet och omtänksamhet samt underkategorierna samt värdigt bemötande med
subkategorierna känslor och synsätt.
Diskussion: Undersköterskor inom hemtjänsten måste ständigt ta ställning till olika sätt att
utföra omvårdnadsarbetet. Detta medför ett behov av att reflektera över olika etiska
ställningstaganden, för att möjliggöra för att undersköterskor får ett gemensamt
förhållningssätt i det vardagliga arbetet.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2010-11-08Författare
Persson, Jens
Nyckelord
Bemötande
etiskt förhållningssätt
hemtjänst
hälso- och sjukvård
kommunikation
omvårdnad
reflektion
undersköterska
vårdetik
vårdpersonal
vårdutbildning
äldreomsorg
Språk
swe