• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sjuksköterska i förskolan - finns det ett behov?

Nurse in day care centers - does it make a difference?

Sammanfattning
Introduktion: Förskolan är en plats där infektionssjukdomar sprids. Skärpt hygien och ökad kunskap om de vanligaste infektionssjukdomarna och deras smittvägar har visat sig minska sjukfrånvaron och öka följsamheten till hygienrutinerna i förskolan. Syfte: Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka om sjuksköterskans kompetens kan öka medvetenheten kring hygienrutiner och smitta och smittspridning hos förskolepersonalen och därmed minska barnens infektionssjukdomar i förskolan. Metod: Artikelsökningen genomfördes via databaserna CINAHL, PubMed, PsycInfo och manuell sökning på författarnamn. Resultaten baseras på 18 vetenskapliga artiklar. Resultat: Flera studier visade att hygienprogram som omfattade utbildning i smitta och smittspridning och handhygien minskade barnens sjukfrånvaro i gastroenteriter och övre luftvägsinfektioner hos barn i åldern 0-3 år. Utbildning av barn och förskolepersonal visade sig ha effekt på följsamheten till hygienrutinerna. Utbildning där fokus låg på att lära barnen när, hur och varför man skulle tvätta händerna förbättrade barnens vanor kring handtvätt, ju fler utbildningstillfällen desto bättre följsamhet. Ökade kunskaper i handtvätt och hygienrutiner medförde även att förskolepersonalen hade en positiv attityd och inställning till det förebyggande hygienarbetet på förskolan. Förskolemiljöns anpassning till att kunna utföra en god handhygien för både barn och vuxna visade sig ha betydelse för följsamheten. Förskolepersonalen upplevde ett behov av stöd av utbildade sjuksköterskor inom områdena hygien och handtvätt, sanering och desinfektion. Föräldrar, förskolechefer och vårdpersonal ansåg att information angående förebyggande hälsovård skulle förbättra kunskapen kring hälsa och beteende hos förskolebarnen. Bästa sättet att sprida hälsoinformation var via möte med föräldrar och hälso- och sjukvårdspersonal. Något samband mellan ökad utevistelse och minskad sjukfrånvaro kunde inte påvisas. Diskussion: Ur resultatet framkom det att det finns ett behov av sjuksköterskor som är inriktade mot förebyggande hälsovård i förskolan. Sjuksköterskans roll bör vara att stödja förskolepersonalen i hygienarbetet och att utbilda barn, personal och föräldrar angående barns infektionssjukdomar och hygien.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/23962
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
Fil(er)
gupea_2077_23962_1.pdf (336.4Kb)
Datum
2010-11-26
Författare
Bengtsson, Marianne
Jansson, Ann
Nyckelord
day care, infection control, handwashing, education, hygiene, outdoor, environment, nurse
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV