• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Programme on Human Resource Development and Labour Relation / Personalvetarprogrammet
  • Kandidatuppsatser / Personalvetarprogrammet
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Programme on Human Resource Development and Labour Relation / Personalvetarprogrammet
  • Kandidatuppsatser / Personalvetarprogrammet
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att kommunicera organisationens budskap genom icke anställd arbetskraft

Abstract
Syftet med studien är att undersöka vilka förutsättningar och arbetsmetoder Tolkcentralen Göteborg (TC) har för att nå kunden med sitt budskap via sina uppdragstagare. Frågeställningar: Vilka verktyg använder TC sig av för att nå och klargöra sina verksamhetsmål för uppdragstagare? Vilka är TC:s förväntningar på tolkarnas engagemang i måluppfyllelsen? På vilket sätt är tolkarna engagerade i TC:s måluppfyllelse och vad motiverar dem att utföra uppdraget med högsta kvalitet? Hur stor samstämmighet råder mellan budskapet som TC vill kommunicera och tolkarnas uppfattning om vad TC vill att de ska kommunicera utåt? Metod och material: Uppsatsen bygger på materialläsning, observationer och kvalitativa samtalsintervjuer med 11 respondenter av vilka tre är från organisationen och åtta uppdragstagare Teorier i organisatoriskt engagemang och psykologiska kontrakt ligger till grund för studiens genomförande och ett hermeneutiskt tolkningssätt med strävan att uppnå en perspektivisk subjektivitet ligger till grund för den kvalitativa analysen. Huvudresultat: Resultatet påvisar att uppdragstagarna i första hand är engagerade i sitt yrke. Därmed är en av viktiga förutsättningar för organisationens måluppfyllelse fullgjord, eftersom organisationens värderingar sammanfaller med riktlinjerna för yrkesutövning. Samtliga intervjuade upplever sitt arbete i grund och botten menings- och värdefullt. Hos de allra flesta avtar emellertid engagemanget för organisationen då de erfar att uppdragsgivaren inte håller sin del av ”kontraktet” och att de inte ges möjlighet att påverka. För att nå till en optimal samverkan mellan uppdragsgivare och uppdragstagare fordras kontinuerligt utbyte av information dem emellan. Resultatet påvisar också komplexiteten i styrning av en organisation som samhället ställer höga krav på. Lägg därtill en oviss arbetsmarknad och en icke reglerad relation mellan organisation och arbetskraft. Detta gör att undersökningen blir komplex.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24120
Collections
  • Kandidatuppsatser / Personalvetarprogrammet
View/Open
gupea_2077_24120_4.pdf (452.1Kb)
Date
2011-01-12
Author
Bozic, Bosiljka
Keywords
värderingar
uppdragstagare
organisatoriskt engagemang
psykologiska kontrakt
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV