dc.contributor.author | Bozic, Bosiljka | |
dc.date.accessioned | 2011-01-12T10:04:52Z | |
dc.date.available | 2011-01-12T10:04:52Z | |
dc.date.issued | 2011-01-12 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/24120 | |
dc.description.abstract | Syftet med studien är att undersöka vilka förutsättningar och arbetsmetoder Tolkcentralen Göteborg (TC)
har för att nå kunden med sitt budskap via sina uppdragstagare.
Frågeställningar: Vilka verktyg använder TC sig av för att nå och klargöra sina verksamhetsmål för
uppdragstagare? Vilka är TC:s förväntningar på tolkarnas engagemang i måluppfyllelsen? På vilket sätt är
tolkarna engagerade i TC:s måluppfyllelse och vad motiverar dem att utföra uppdraget med högsta
kvalitet? Hur stor samstämmighet råder mellan budskapet som TC vill kommunicera och tolkarnas
uppfattning om vad TC vill att de ska kommunicera utåt?
Metod och material: Uppsatsen bygger på materialläsning, observationer och kvalitativa samtalsintervjuer
med 11 respondenter av vilka tre är från organisationen och åtta uppdragstagare
Teorier i organisatoriskt engagemang och psykologiska kontrakt ligger till grund för studiens
genomförande och ett hermeneutiskt tolkningssätt med strävan att uppnå en perspektivisk subjektivitet
ligger till grund för den kvalitativa analysen.
Huvudresultat: Resultatet påvisar att uppdragstagarna i första hand är engagerade i sitt yrke. Därmed är
en av viktiga förutsättningar för organisationens måluppfyllelse fullgjord, eftersom organisationens
värderingar sammanfaller med riktlinjerna för yrkesutövning. Samtliga intervjuade upplever sitt arbete i
grund och botten menings- och värdefullt. Hos de allra flesta avtar emellertid engagemanget för
organisationen då de erfar att uppdragsgivaren inte håller sin del av ”kontraktet” och att de inte ges
möjlighet att påverka. För att nå till en optimal samverkan mellan uppdragsgivare och uppdragstagare
fordras kontinuerligt utbyte av information dem emellan. Resultatet påvisar också komplexiteten i
styrning av en organisation som samhället ställer höga krav på. Lägg därtill en oviss arbetsmarknad och
en icke reglerad relation mellan organisation och arbetskraft. Detta gör att undersökningen blir komplex. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | värderingar | sv |
dc.subject | uppdragstagare | sv |
dc.subject | organisatoriskt engagemang | sv |
dc.subject | psykologiska kontrakt | sv |
dc.title | Att kommunicera organisationens budskap genom icke anställd arbetskraft | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Programme on Human Resource Development and Labour Relation | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Personalvetarprogrammet | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |