dc.description.abstract | Alla elever ska kunna gå till sin skola och känna sig trygga. Det finns många ungdomar som idag upplever
otrygghet, på grund av konflikter och våldsamheter i skolmiljön. Avsikten med den här studien är att bidra till
gynnsammare förutsättningar beträffande arbetet för en tryggare skola. Uppsatsen vänder sig i första hand till
skolpersonal och lärarstudenter.
Studien innehåller tidigare forskning och teori om våldsprevention i skolan och de teoretiska
utgångspunkterna är uppdelade i social, situationell och repressiv brottsprevention. Den sociala handlar om att
minska brottsbenägenheten, den situationella handlar om att reducera människors tillfällen att begå brott, medan
den repressiva handlar om att förhindra en individs möjlighet att begå ett brott. Studiens huvudsyfte är att
undersöka hur grovt våld mellan skolungdomar bör förebyggas utifrån Brå (Brottsförebyggande rådet),
Skolverket och intervjuade lärare. Intervjumaterialet består av fyra ordagrant transkriberade intervjuer med sex
grundskolelärare i Göteborg. Intervjumetoden var kvalitativ och frågorna har anpassats efter våra respondenters
bakgrund.
När de våldspreventiva strategierna som tagits upp av Brå, Skolverket och studiens respondenter redovisas,
delas strategierna upp under rubrikerna social, situationell och repressiv våldsprevention. Brå rekommenderar
fler preventiva åtgärder av social karaktär, än vad Skolverket gör. Även studiens respondenter är mer positiva till
social våldsprevention, jämfört med situationell och repressiv.
Konflikttrappan visar hur en konflikt trappas upp och kan med fördel användas när konflikter måste dämpas.
Brottstriangeln har sidorna brottsplats, gärningsperson och offer. För att förhindra ett brott kan en av sidorna
uteslutas. Studien tyder på att skolvåld uppstår ur konflikter och relationsproblem. Därför bör konflikttrappan
vara mer lämpad än brottstriangeln, gällande det våldspreventiva arbetet i skolan. Den huvudsakliga slutsatsen är
att social våldsprevention bör vara primär, situationell våldsprevention bör vara sekundär och repressiv
våldsprevention bör vara tertiär. | sv |