Genus ur ett samhällsperspektiv – en studie om barnlitteratur och att bryta eller byta könsroller
Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med mitt arbete har varit att diskutera och problematisera om
effektivt jämställdhetsarbete handlar om att byta eller bryta stereotypa könsroller. Jag har
utgått ifrån läroplaner och andra policydokument samt att jag tittar på genus ur
barnboksperspektiv. För alla som arbetar inom förskola/skola är det en skyldighet att arbeta
för jämställdhet mellan könen. Alla människor gör genus varje dag i möten och i relationer till
andra människor. Genom intervjuer har jag undersökt hur genusmedvetenheten ser ut dels på
biblioteket Grönkulla kommun, men även allmänt genom intervjuer med kommunens
genuspedagog. Genus är komplext, men genom att vara medveten om detta faktum och
därmed arbeta på att försöka bryta stereotypa könsroller, att visa barn att det finns alternativ,
så har man kommit en bit på vägen mot jämställdhet.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010Författare
Hugdahl, Anna
Nyckelord
Genus
Jämställdhet
Genusmedvetenhet
Killigt
Språk
sv