• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Genus ur ett samhällsperspektiv – en studie om barnlitteratur och att bryta eller byta könsroller

Sammanfattning
Sammanfattning: Syftet med mitt arbete har varit att diskutera och problematisera om effektivt jämställdhetsarbete handlar om att byta eller bryta stereotypa könsroller. Jag har utgått ifrån läroplaner och andra policydokument samt att jag tittar på genus ur barnboksperspektiv. För alla som arbetar inom förskola/skola är det en skyldighet att arbeta för jämställdhet mellan könen. Alla människor gör genus varje dag i möten och i relationer till andra människor. Genom intervjuer har jag undersökt hur genusmedvetenheten ser ut dels på biblioteket Grönkulla kommun, men även allmänt genom intervjuer med kommunens genuspedagog. Genus är komplext, men genom att vara medveten om detta faktum och därmed arbeta på att försöka bryta stereotypa könsroller, att visa barn att det finns alternativ, så har man kommit en bit på vägen mot jämställdhet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24196
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_24196_1.pdf (312.3Kb)
Datum
2010
Författare
Hugdahl, Anna
Nyckelord
Genus
Jämställdhet
Genusmedvetenhet
Killigt
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV