• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Anställningsbarhet hos elever i gymnasiets industriprogram en intervjuundersökning med företag och lärare

Abstract
Syftet är att söka ta reda på om gymnasieskolans industriprogram håller en bra nivå eller om den behöver förbättras på något sätt. För att ta reda på om utbildningen behöver förbättras eller om den håller en bra nivå har jag följande frågeställning: Var tycker företagen att de före detta eleverna står kunskapsmässigt gentemot vad som krävs av dem på deras respektive arbetsplatser? Har den utbildning de fått haft rätt nivå? Har utbildningen prioriterat rätt moment? Känner företagen att de har möjlighet att påverka gymnasieskolans utbildning? Hur tycker lärarna att utbildningen är? Vad gör lärarna för att eleverna ska bli anställningsbara? Jag har valt att använda mig av halv-strukturerade intervjuer som jag genomfört med hjälp av en frågeguide. Mina respondenter på företagen har jag sökt efter kriteriet att de ska ha anställt någon från gymnasiets industri program under de senaste två åren. Beträffande mina intervjuer med lärare, har jag valt lärare ifrån kommunala gymnasieskolor. Detta för att andra gymnasieskolor inte arbetar på samma sätt, utan riktar sin utbildning mot egenproduktion. Jag har kommit fram till att dagens utbildning har flera brister. Företagen hade mycket positivt att säga om utbildningen och de individer som de anställt. Det fanns också negativa synpunkter. Lärarna och företagen hade kritik på flera punkter som kan förbättras. Bland annat kunde kontakten mellan företagen och skolan bli bättre. Företagen tyckte att eleverna saknade produktionstänket och kunde bli bättre på materiallära. Både lärarna och företagen tyckte att eleverna behöver mer tid i verkstaden vid maskinerna. Företagen tyckte ändå att eleverna var anställningsbara, och kriterierna för att en före detta elev skulle kunna anställas överensstämde hur lärarna trodde att elev skulle vara. Om en elev var intressered, social och kunde grunderna, då är eleven anställningsbar. Ändå tycker jag personligen att vi borde ställa högre krav på utbildningen.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24200
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_24200_1.pdf (177.1Kb)
Date
2010
Author
Dolge, Jonas
Keywords
Anställningsbarhet
industriprogrammet
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV