• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förhållningssätt och kommunikativa strategier i mötet med barn i koncentrationssvårigheter

Abstract
Sammanfattning: Syftet med mitt examensarbete var att belysa vilken betydelse pedagogens förhållningssätt har i mötet med barn i koncentrationssvårigheter. Pedagogers förväntningar på barns förmåga att koncentrera sig kanske inte alltid stämmer med barns förutsättningar. I mitt arbete ville jag studera de kommunikativa strategier som pedagoger använder sig av för att få barn att fokusera på det som är förväntat. Mina frågeställningar var; Hur påverkar pedagogens förhållningssätt barn i koncentrationssvårigheter och dess förväntade koncentrationsförmåga? och Hur speglas förhållningssättet i interaktionen mellan pedagog och barn? Jag valde att använda mig av videoinspelning för att fånga situationer där pedagoger förväntar sig att barn ska koncentrera sig på gemensamt fokus. I dessa situationer tittade jag på de kommunikativa strategier pedagoger använder sig av för att barn ska återfå koncentrationen. Strategierna analyserade jag sedan och kunde urskilja olika kategorier av förhållningssätt utifrån hur pedagogen agerade. Dessa visade i varierande grad förståelse för barnet, förmåga att hjälpa barnet och medvetenhet om pedagogens roll i situationen. De lämnade också barnet med olika grad av stärkt självkänsla vilket kan vara intressant att uppmärksamma, då detta är ett av våra uppdrag som pedagoger i förskolan. De strategier som kan tolkas ger det bästa stödet för barn i koncentrationssvårigheter är de strategier som med både fysisk och verbal kommunikation försöker rikta barnets uppmärksamhet på aktuellt fokus. Pedagogens förhållningssätt där vilja att hjälpa och förstå barnet är centralt ser ut att vara en grundläggande förutsättning för att barnet ska få den bästa hjälp.    
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24203
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_24203_1.pdf (230.8Kb)
Date
2010
Author
Axelsson, Christel
Keywords
Förhållningssätt
kommunikativa strategier
koncen
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV