Förhållningssätt och kommunikativa strategier i mötet med barn i koncentrationssvårigheter
Abstract
Sammanfattning: Syftet med mitt examensarbete var att belysa vilken betydelse pedagogens
förhållningssätt har i mötet med barn i koncentrationssvårigheter. Pedagogers förväntningar
på barns förmåga att koncentrera sig kanske inte alltid stämmer med barns förutsättningar. I
mitt arbete ville jag studera de kommunikativa strategier som pedagoger använder sig av för
att få barn att fokusera på det som är förväntat. Mina frågeställningar var; Hur påverkar
pedagogens förhållningssätt barn i koncentrationssvårigheter och dess förväntade
koncentrationsförmåga? och Hur speglas förhållningssättet i interaktionen mellan pedagog
och barn?
Jag valde att använda mig av videoinspelning för att fånga situationer där pedagoger förväntar
sig att barn ska koncentrera sig på gemensamt fokus. I dessa situationer tittade jag på de
kommunikativa strategier pedagoger använder sig av för att barn ska återfå koncentrationen.
Strategierna analyserade jag sedan och kunde urskilja olika kategorier av förhållningssätt
utifrån hur pedagogen agerade. Dessa visade i varierande grad förståelse för barnet, förmåga
att hjälpa barnet och medvetenhet om pedagogens roll i situationen. De lämnade också barnet
med olika grad av stärkt självkänsla vilket kan vara intressant att uppmärksamma, då detta är
ett av våra uppdrag som pedagoger i förskolan.
De strategier som kan tolkas ger det bästa stödet för barn i koncentrationssvårigheter är de
strategier som med både fysisk och verbal kommunikation försöker rikta barnets
uppmärksamhet på aktuellt fokus. Pedagogens förhållningssätt där vilja att hjälpa och förstå
barnet är centralt ser ut att vara en grundläggande förutsättning för att barnet ska få den bästa
hjälp.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Axelsson, Christel
Keywords
Förhållningssätt
kommunikativa strategier
koncen
Language
sv