• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yngre elevers möten med läs- och skriftspråket i förskoleklass

Sammanfattning
Abstract Syftet med vår uppsats var att undersöka vilka arbetssätt och strategier pedagoger använder i läs- och skrivinlärning i arbetet med barn i förskoleklass. Vi utgick ifrån våra frågeställningar: Vilka arbetsmetoder använder pedagogerna för att stimulera barns läs- och skrivinlärning? Varför arbetar pedagogerna på detta sätt? Hur påverkas barnen av lärandemiljön? För att få svar på våra frågeställningar, använde vi oss av kvalitativa intervjuer. Vi intervjuade fyra pedagoger i olika förskoleklasser. I arbetet med läs- och skrivinlärning, varierade pedagogerna mellan olika arbetssätt. De tyckte att det var viktigt att använda olika metoder eftersom barnen utvecklas på olika sätt. En del pedagoger lägger stor vikt vid språkträning genom användning av datorn, därför att de anser att den kan lära barnen att lära sig läsa och skriva på ett effektivare sätt. Andra pedagoger anser att språklekar är det mest betydelsefulla för att väcka barns intresse för läsning och skrivning. För att barnen ska kunna utvecklas i läsning och skrivning menar också pedagogerna att det också är viktigt att befinna sig i en stimulerande lärande miljö. Det är också viktigt för barnens fortsatta liv och utveckling att de får goda grunder i läsning och skrivning.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24204
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_24204_1.pdf (176.7Kb)
Datum
2010
Författare
Haraldsson, Karin
Kakhi, Ibtisam
Nyckelord
arbetssätt
läs- och skrivinlärning
förskoleklass
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV