En intervjustudie – om pedagogers inställning till matematik och arbetsätt i förskolan
dc.contributor.author | Salo Holmberg, Lisa | sv |
dc.date.accessioned | 2011-01-25T13:50:45Z | |
dc.date.available | 2011-01-25T13:50:45Z | |
dc.date.issued | 2010 | sv |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/2077/24214 | |
dc.description.abstract | Sammanfattning: Syftet med min undersökning är att undersöka vilket förhållningssätt som pedagoger har till matematikinlärning i förskolan. Dessutom vill jag ta reda på vilka arbetssätt pedagoger använder vid matematikinlärning i förskolan. Mina frågeställningar är Vilket förhållningssätt har pedagoger till matematisk inlärning i förskolan? Vilka metoder använder sig pedagogerna av vid matematikinlärandet? Vad har pedagogerna för teoriska utgångspunkter vid matematikinlärandet? Jag har använt mig av intervju som metod där sex pedagoger ifrån två olika förskolor intervjuades. Undersökningen visar att pedagoger menar matematiken finns i vardagen runt barn och att matematik är något som man som pedagog bör arbeta med i förskolan. De dagliga rutinerna används som metod för att synliggöra matematiken. Pedagogen har en viktig roll i förskolan då den grundlägger barns inställning till matematik. | sv |
dc.language.iso | sv | sv |
dc.subject | Matematik | sv |
dc.subject | Förhållningssätt | sv |
dc.subject | Förskola | sv |
dc.subject | pedagog | sv |
dc.subject | me | sv |
dc.title | En intervjustudie – om pedagogers inställning till matematik och arbetsätt i förskolan | sv |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | sv |
dc.type.uppsok | C | sv |
dc.contributor.department | Göteborgs Universitet/Sociologiska institutionen | sv |
dc.type.degree | Student essay | sv |