• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Improvisation i sångundervisningen

Abstract
Syftet med denna uppsats var att undersöka vilka undervisningsmetoder för sångimprovisation två olika sångpedagoger från Sverige och USA har som grund vid sångimprovisationsundervisning och vilka tankar och mål som ligger bakom undervisningen. Undersökningen omfattade ca två veckors fältstudie på ett universitets jazzavdelning i Texas där jag observerade samt intervjuade en sångpedagog i jazzsång. Jag har sedan gjort en likadan datainsamling på en musikhögskola i Sverige hos en sångpedagog som också hon undervisar i jazzsång. Jag har således gjort en jämförande studie mellan dessa pedagoger då jag valt att titta på deras undervisningsmetoder. Jag ville ta reda på om deras metoder skiljde sig åt och om det i så fall beror på att de har olika utbildning, kommer från olika miljöer och kulturer eller om andra företeelser kan ligga till grund för deras val av metoder. Jag har också valt att fokusera på vilka metoder eleverna verkar mest nöjda med. Jag har då frågat eleverna om de föredrar teoretisk undervisning, att man utgår från musikteori vilket innebär att man lägger fokus på skalor och ackordsanalys, eller på gehör. Gehör innebär att man fokuserar på att låta sångeleven lyssna aktivt på harmoniken och på de ackord som spelas för att sedan få eleven att sjunga de toner som denna själva tycker passar. Man kan också blanda in olika känslolägen och improvisera kring dessa. Jag kunde se tydliga skillnader i dessa båda sångpedagogers sätt att undervisa då pedagogen i USA fokuserade på teori medan pedagogen i Sverige jobbade mer utifrån gehör och känslor. Jag kom fram till att deras val av metod hade med deras musikaliska bakgrund att göra. Sångpedagogen i USA hade ett mer strukturerat och teoretiskt sätt att undervisa på och närmade sig också musiken redan som barn genom samma typ av undervisning då hon spelade valthorn i en orkester och tidigt tog privatlektioner. Den svenska sångpedagogen närmade sig musiken genom lek och utan krav och undervisar idag hennes elever på ett liknande sätt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24220
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_24220_1.pdf (464.9Kb)
Date
2010
Author
Hogman, Susanna
Keywords
Improvisation
undervisningsmetoder
gehörsundervi
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV