Improvisation i sångundervisningen
Sammanfattning
Syftet med denna uppsats var att undersöka vilka undervisningsmetoder för
sångimprovisation två olika sångpedagoger från Sverige och USA har som grund vid
sångimprovisationsundervisning och vilka tankar och mål som ligger bakom undervisningen.
Undersökningen omfattade ca två veckors fältstudie på ett universitets jazzavdelning i Texas
där jag observerade samt intervjuade en sångpedagog i jazzsång. Jag har sedan gjort en
likadan datainsamling på en musikhögskola i Sverige hos en sångpedagog som också hon
undervisar i jazzsång. Jag har således gjort en jämförande studie mellan dessa pedagoger då
jag valt att titta på deras undervisningsmetoder. Jag ville ta reda på om deras metoder skiljde
sig åt och om det i så fall beror på att de har olika utbildning, kommer från olika miljöer och
kulturer eller om andra företeelser kan ligga till grund för deras val av metoder. Jag har också
valt att fokusera på vilka metoder eleverna verkar mest nöjda med. Jag har då frågat eleverna
om de föredrar teoretisk undervisning, att man utgår från musikteori vilket innebär att man
lägger fokus på skalor och ackordsanalys, eller på gehör. Gehör innebär att man fokuserar på
att låta sångeleven lyssna aktivt på harmoniken och på de ackord som spelas för att sedan få
eleven att sjunga de toner som denna själva tycker passar. Man kan också blanda in olika
känslolägen och improvisera kring dessa. Jag kunde se tydliga skillnader i dessa båda
sångpedagogers sätt att undervisa då pedagogen i USA fokuserade på teori medan pedagogen
i Sverige jobbade mer utifrån gehör och känslor. Jag kom fram till att deras val av metod hade
med deras musikaliska bakgrund att göra. Sångpedagogen i USA hade ett mer strukturerat och
teoretiskt sätt att undervisa på och närmade sig också musiken redan som barn genom samma
typ av undervisning då hon spelade valthorn i en orkester och tidigt tog privatlektioner. Den
svenska sångpedagogen närmade sig musiken genom lek och utan krav och undervisar idag
hennes elever på ett liknande sätt.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010Författare
Hogman, Susanna
Nyckelord
Improvisation
undervisningsmetoder
gehörsundervi
Språk
sv