Konsumentekonomi i skolämnet hemkunskap/hem och konsumentkunskap. En analys av läroböcker 1982-2008 i relation till styrdokument
Sammanfattning
Sammanfattning
Syftet med denna studie är att undersöka hur textens innehåll av kunskapsområdet konsumentekonomi i
läroböcker i hemkunskap/hem- och konsumentkunskap har förändrats relaterat till läroplanerna Lgr 80 och Lpo
94. Avsikten är att utifrån grundskolans läroböcker belysa, analysera och jämföra texterna i några utvalda
läroböckerna mellan åren 198-008.
Frågeställningarna är följande
Hur skiljer sig texterna från varandra?
Hur har texterna förändrats över tid och vad är det som har förändrats?
Hur relaterar texterna till målen i styrdokument?
Som metod har en komparativ textanalys använts för att belysa eventuella förändringar i textinnehållet övertid
och i förhållande till läroplanerna. I studien redovisas resultatet av jämförande analysen som utförts på
läroböckerna i förhållande till respektive kursplan. Resultatet visar att läroböckerna följer styrdokumenten och
har ett relativt liknande innehåll trots de åren som skiljer böckerna åt. Som en följd av samhällsutveckling
moderniseras textinnehållet med nya begrepp. Granskning av kursplanerna framhåller i korthet ämnets karaktär
och uppbyggnad samt syfte och roll i utbildningen. Begreppet konsumentekonomi återfinns i de kursplanerna
under ämnet hemkunskap/hem- och konsumentkunskap. Förutom mat och hälsa har ämnet även en fokus på
ekonomi och resurshushållning. Studie av kursplanerna visar även ingen större förändring i det centrala
innehållet. I ämnet hemkunskap tillkom ett namnskifte år 000 till hem- och konsumentkunskap med anledning
till att belysa ämnets breda karaktär. Kunskaper som kan relateras till konsumentkunskap anses vara nödvändiga
för dagens ungdomar. Det poängterar vikten av att eleverna får insikter om grunderna i konsumentekonomi i ett
samhälle där överkonsumtion ses som ett hot för både välbefinnande och den globala miljön. Det som
framkommer i den nya kursplanen uppfattas som en återgång till vad som står i föregående kursplaner. Trots
omarbetningar har fortfarande ämnets syfte och roll en svag anknytning med uppnåendemålen. En sådan
anmärkning ger förslag till politikerna för närmare granskning och revidering av kursplanerna. Den sedan länge
rådande tanke är att konsumtionssamhället förs framåt av människans längtan efter att passa in. Därför är
utbildning nödvändigt för att ungdomar så tidigt som möjligt få lära sig att hantera sin ekonomi och bli
medvetna konsumenter. Dessutom är det viktigt för oss lärare att ha stöd av mer detaljerade kursplaner i relation
till att använda rätt redskap för kunskapsmedling.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010Författare
REZAGHOLI, Nassima
Weibull, Helena
Nyckelord
Konsumentekonomi
Styrdokument
Läroböcker
Hemkun
Språk
sv