• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Skriftliga omdömen – Tre omdömen. Tre perspektiv. Nio åsikter.

Sammanfattning
Sammanfattning: Studien syftar till att undersöka hur skolor valt att arbeta med skriftliga omdömen och hur deras mallar togs fram efter regeringsbeslutet 008. Genom insamling av skriftliga omdömesmallar studeras vilka trender som kan urskönjas. Utifrån tre perspektiv intervjuar vi rektorer, lärare och vårdnadshavare och  undersöker även vilka attityder som är kopplade till skriftliga omdömen. Skriftliga omdömen har stor relevans för läraryrket då det åligger lärare i grundskolan att ge minst ett skriftligt omdöme varje termin. Det är således, tillsammans med övrig bedömning, en stor del av lärarnas vardag. När vi jämförde de skriftliga omdömesmallar som vi fick tillskickat oss från Göteborgs skolor såg vi att det fanns skillnader mellan hur de utformat dem. För att närmare studera dessa skillnader valdes tre av mallarna ut utifrån de trender som upptäcktes. En skola i studien har valt att arbeta utefter en kryssmall, en annan har en textbaserad mall medan den tredje är utformad för att visa elevens lärandeprogression med hjälp av text och pilar. Studiens resultat visar på att skolor, rektorer och lärare, fortfarande till viss del är osäkra i bedömningsarbetet. Majoriteten av vårdnadshavarna i studien efterfrågar ännu tydligare bedömning. Undersökningen visar att det krävs mer kompetensutbildning och diskussion på skolorna om skriftliga omdömen och begreppet bedömning i allmänhet. 1 av 54   
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24227
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_24227_1.pdf (433.7Kb)
Datum
2010
Författare
Mattsson, Sarah
Esbjörnsson, Kristofer
Nyckelord
Skriftliga omdömen
Individuell utvecklingsplan,
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV