Att våga och vilja använda smartboard som ett pedagogiskt redskap Kursansvarig institution: Institutionen för pedagogik och didaktik
Sammanfattning
___________________________________________________________________________
Syftet med vårt arbete har varit att undersöka hur lärare på olika sätt erfar och hanterar smartboard som ett
pedagogiskt redskap i sin undervisning. Skolan ska sträva mot att följa de förändringar som sker i samhället och
har till uppgift att förbereda eleverna för att kunna leva i ett samhälle med snabb förändringstakt. Informations-
och kommunikationstekniken har gjort stora framsteg inom både samhälle och skola, där ett av det senaste
tekniska redskapet är smartboard. Installation av ny teknik kräver dock sin pedagogik. Kompetens, vilja och
engagemang hos lärarna är av stor vikt när det gäller hanteringen och användning av denna.
Vår undersökning har gjorts på tre olika skolor och resultatet kan därför inte generaliseras utan är av kvalitativ
art. Vi har använt oss av klassrumsobservationer med efterföljande samtal för att skapa oss en bild av hur
smartboardanvändandet samt inställningen till denna kan se ut i skolor och klassrum. Fokus har legat på lärare
som undervisar i skolår f-5.
Vi fann att användningen av smartboard inte är fullständig, utan den används till största del som en projektor.
Smartboarden fungerar som ett förmedlingsverktyg snarare än ett pedagogiskt redskap, där eleverna själva får
vara delaktiga och interagera med tavlan och varandra. Några av anledningarna till detta är att många lärare visar
stor teknisk osäkerhet, avsaknad på vilja och intresse samt saknar fortbildning.
Vi har i vår uppsats Att våga och vilja använda smartboard som ett pedagogiskt verktyg, kommit fram till att
fortbildning är av stor betydelse för att intresse ska väckas och att smartboarden ska användas. Vilken typ av
fortbildning som ges är avgörande, då lärare, precis som alla andra människor, lär sig på olika sätt och har olika
förförståelse. Vi ser det därför som ett fortsatt intressant forskningsområde att studera vilken typ av fortbildning
som ges, om den exempelvis är av förmedlingspedagogisk- eller interaktiv karaktär.
1
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010Författare
Lindström, Johanna
Wederbrand, Anna
Nyckelord
Interaktiv skrivtavla
Smartboard
fortbildning
Språk
sv