• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att våga och vilja använda smartboard som ett pedagogiskt redskap Kursansvarig institution: Institutionen för pedagogik och didaktik

Sammanfattning
___________________________________________________________________________ Syftet med vårt arbete har varit att undersöka hur lärare på olika sätt erfar och hanterar smartboard som ett pedagogiskt redskap i sin undervisning. Skolan ska sträva mot att följa de förändringar som sker i samhället och har till uppgift att förbereda eleverna för att kunna leva i ett samhälle med snabb förändringstakt. Informations- och kommunikationstekniken har gjort stora framsteg inom både samhälle och skola, där ett av det senaste tekniska redskapet är smartboard. Installation av ny teknik kräver dock sin pedagogik. Kompetens, vilja och engagemang hos lärarna är av stor vikt när det gäller hanteringen och användning av denna. Vår undersökning har gjorts på tre olika skolor och resultatet kan därför inte generaliseras utan är av kvalitativ art. Vi har använt oss av klassrumsobservationer med efterföljande samtal för att skapa oss en bild av hur smartboardanvändandet samt inställningen till denna kan se ut i skolor och klassrum. Fokus har legat på lärare som undervisar i skolår f-5. Vi fann att användningen av smartboard inte är fullständig, utan den används till största del som en projektor. Smartboarden fungerar som ett förmedlingsverktyg snarare än ett pedagogiskt redskap, där eleverna själva får vara delaktiga och interagera med tavlan och varandra. Några av anledningarna till detta är att många lärare visar stor teknisk osäkerhet, avsaknad på vilja och intresse samt saknar fortbildning. Vi har i vår uppsats Att våga och vilja använda smartboard som ett pedagogiskt verktyg, kommit fram till att fortbildning är av stor betydelse för att intresse ska väckas och att smartboarden ska användas. Vilken typ av fortbildning som ges är avgörande, då lärare, precis som alla andra människor, lär sig på olika sätt och har olika förförståelse. Vi ser det därför som ett fortsatt intressant forskningsområde att studera vilken typ av fortbildning som ges, om den exempelvis är av förmedlingspedagogisk- eller interaktiv karaktär. 1
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24240
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_24240_1.pdf (272.5Kb)
Datum
2010
Författare
Lindström, Johanna
Wederbrand, Anna
Nyckelord
Interaktiv skrivtavla
Smartboard
fortbildning
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV