Handdockan i förskolans praktik
Sammanfattning
Sammanfattning
Syftet med studien är att undersöka vilka möjligheter handdockan har som pedagogiskt redskap i förskolan.
Utifrån detta har tre frågeställningar formulerats:
• Hur använder pedagogerna handdockan i sitt arbete?
• I vilka situationer använder pedagogerna handdockan?
• På vilket sätt kan handdockan bidra till barns lärande i förskolan?
Studien är en kvalitativ studie med intervju som teknik. Intervjuade är fem förskollärare som använder
handdockan i sin verksamhet. Pedagogerna som medverkat i studien beskriver hur de använder handdockan som
redskap i verksamheten, att dockan är ett redskap att fånga barns uppmärksamhet, att barn engagerar sig i dockan
och det skapar ett lustfyllt arbetssätt. Handdockan kan användas på varierande sätt, i olika situationer och för
flera ändamål. Studien visar även att dockan är betydelsefull för skapandet, den skapande processen är viktig.
En viktig aspekt är att lärandet i förskolan skall vara lustfyllt och det finns förutsättningar att uppnå ett lustfyllt
lärande genom att använda sig av handockor. Jag anser att min studie har relevans för förskollärare eftersom
handdockan är användbar på olika sätt i förskolans verksamhet.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010Författare
Schyberg, Louise
Lindmark, Maria
Nyckelord
Handdocka
förskola
kommunikation
Språk
sv