Katt, kanin, spyfluga, pojke eller flicka? En kvalitativ litteraturstudie ur ett genusperspektiv av fem populära bilderböcker
Sammanfattning
Bakgrund och syfte:I Läroplanen för förskolan framhålls att förskolan ska motverka traditionella
könsroller och könsmönster, samt att flickor och pojkar ska ha samma
möjligheter att utvecklas utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller.
Utifrån de erfarenheter vi tillägnat oss genom verksamhetsförlagd utbildning har
vi uppmärksammat att bilderboken har en framträdande plats i den pedagogiska
verksamheten i förskolan. Därför anser vi att det är viktigt att erbjuda barnen
bilderböcker som visar att flickor och pojkar kan handla och bete sig på olika
sätt, befinna sig i olika miljöer samt ha olika utseende. Detta för att vidga
begreppen kvinnligt och manligt, vilket vi tror kan berika barns liv. Vi har
därmed valt att studera fem populära bilderböcker, som barn kan tänkas möta i
förskolan, ur ett genusperspektiv och vi vill undersöka om dessa bilderböcker
förmedlar genusstereotyper eller om de utmanar rådande ideal. Vi har tittat på
vad det är för personer, konflikter och miljöer som finns i bilderböckerna, samt
hur dessa skildras och om dessa skildringar är stereotypa eller om de utmanar
rådande föreställningar och förväntningar om män/pojkar och kvinnor/flickor.
Metod: Vi har valt att göra en kvalitativ studie av fem, av barn framröstade,
bilderböcker utgivna år 004-008. Böckerna har analyserats med hjälp av en
analysmodell vilken vi konstruerat utifrån Maria Nikolajevas och Ulla Rhedins
analysredskap.
Resultat:De resultat som framkommit visar att det framförallt är i huvudpersonernas
beteenden och handlingar som rådande ideal utmanas, men utseendemässigt
skildras flertalet av dessa stereotypt. Samma resultat gäller för bipersonerna,
men till skillnad från huvudpersonerna skildras en majoritet med ett stereotypt
beteende. När det handlar om vilka miljöer karaktärerna ingår i har det blivit
tydligt att flickorna, i större utsträckning, skildras i hemliknande vardagsmiljöer
medan pojkarna skildras i äventyrsmiljöer.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010Författare
Davour, Camilla
Persson, Patricia
Nyckelord
Bilderbok
genus
genusstereotyp
förskolan
litte
Språk
sv