• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gömda barns rätt till utbildning

Sammanfattning
Syfte Syftet med detta arbete är att undersöka varför det är viktigt för de gömda barnen att gå i skolan, samt vilka hinder det finns som försvårar de gömda barnens skolgång. Huvudfråga En av mina huvudfrågor är hur de barnen som inte får gå i skolan känner sig och vad som händer med dem. Metod och Material Då detta är ett ämne det inte skrivits så mycket om finns det endast knapphändig information att tillgå. Det jag främst kommer fokusera på är intervjuerna och de svaren jag får. Det intervjusättet jag valt att göra är samtalsintervjuer. Samtalsintervjuer ger goda möjligheter att registrera svar som är oväntade och att man har en god möjlighet till uppföljning. Materialet jag har använt mig av är främst olika dokument och skrivelser från både FN och Sveriges regering. Jag använder även litteratur om social exkludering och uteslutning. Resultat Det är oerhört viktigt för de gömda barnen att gå i skolan då de känner att de duger och de får känna sig som barn och komma bort från sin annars otrygga vardag. De barn som inte får gå i skolan blir totalt uteslutna ur samhället. Detta medför konsekvenser för de i framtiden, t ex att de har svårt för sociala relationer. Betydelse för läraryrket Lärarna är en viktig yrkesgrupp för att förverkliga innehållet i Barnkonventionen. Det är viktigt för framtidens lärare att veta vad de kan komma att stöta på i deras arbete i framtiden och hur man kan hantera det.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24266
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_24266_1.pdf (184.8Kb)
Datum
2010
Författare
Licina, Elma
Nyckelord
Gömda barn
utbildning
Barnkonventionen
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV