Gömda barns rätt till utbildning
Sammanfattning
Syfte
Syftet med detta arbete är att undersöka varför det är viktigt för de gömda barnen att gå i skolan, samt vilka
hinder det finns som försvårar de gömda barnens skolgång.
Huvudfråga
En av mina huvudfrågor är hur de barnen som inte får gå i skolan känner sig och vad som händer med dem.
Metod och Material
Då detta är ett ämne det inte skrivits så mycket om finns det endast knapphändig information att tillgå. Det jag
främst kommer fokusera på är intervjuerna och de svaren jag får.
Det intervjusättet jag valt att göra är samtalsintervjuer. Samtalsintervjuer ger goda möjligheter att registrera svar
som är oväntade och att man har en god möjlighet till uppföljning.
Materialet jag har använt mig av är främst olika dokument och skrivelser från både FN och Sveriges regering.
Jag använder även litteratur om social exkludering och uteslutning.
Resultat
Det är oerhört viktigt för de gömda barnen att gå i skolan då de känner att de duger och de får känna sig som
barn och komma bort från sin annars otrygga vardag. De barn som inte får gå i skolan blir totalt uteslutna ur
samhället. Detta medför konsekvenser för de i framtiden, t ex att de har svårt för sociala relationer.
Betydelse för läraryrket
Lärarna är en viktig yrkesgrupp för att förverkliga innehållet i Barnkonventionen. Det är viktigt för framtidens
lärare att veta vad de kan komma att stöta på i deras arbete i framtiden och hur man kan hantera det.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Fil(er)
Datum
2010Författare
Licina, Elma
Nyckelord
Gömda barn
utbildning
Barnkonventionen
Språk
sv