• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tjejer kan visst vara brandmän. En jämförande studie om genus och jämställdhet i förskolan.

Sammanfattning
Sammanfattning Syftet med denna studie är att undersöka ett antal pedagogers föreställningar och tankar kring genus och genusmedvetenhet i förskolan. Vi gör en jämförande studie på två förskolor med olika förkunskaper om genus och jämställdhet. Våra huvudfrågor är: Hur anser pedagoger att genus framställs i förskolan? Vad säger normen om manligt och kvinnligt i förskolan? Hur kan man som pedagog agera för att vara en bra förebild och bredda könsrollerna? Vi har använt oss av en intervjumetod som är kvalitativ. Vårt insamlade material från intervjuerna har vi valt att analysera utifrån kategorier, vilka behandlar olika synsätt. Enligt läroplanen ingår det i vårt uppdrag att motverka traditionell könsroller och könsmönster. Vi anser därför att det är viktigt att utveckla våra kunskaper inom ämnet.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24268
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_24268_1.pdf (152.0Kb)
Datum
2010
Författare
Andersson, Paula
Knutas, Kristina
Gustafsson, Anna
Nyckelord
genus
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV