Show simple item record

dc.contributor.authorEric Lyckevall, Joacimsv
dc.date.accessioned2011-01-25T13:51:51Z
dc.date.available2011-01-25T13:51:51Z
dc.date.issued2010sv
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/2077/24270
dc.description.abstractSyftet och huvudfrågan med examensarbetet är att se om det finns tendenser, vilka pekar på att elevers kontinuerliga läsning tillsammans med lässtrategier, ger förbättrade resultat vad gäller läsförståelse och i förlängningen förbättrade studieresultat. Genom att använda mig av kvalitativa samtalsintervjuer har jag undersökt vilka förutsättningar och stöd en grundskola erbjuder sina elever, för att utveckla deras läsförmåga. Jag har undersökt hur lärarna redogör för hur de arbetar med individanpassad läsning och lässtrategier gentemot eleverna. Min undersökning har även fått svar på hur utvärdering av läsning går till och vad den ger för resultat i skolarbetet. Jag har tagit del av tidigare forskning, vilken jag har gjort jämförelser med och dragit paralleller emellan, för att bättre förstå sammanhang av läsning och lässtrategier. Resultatet av mina efterforskningar visar att en kontinuerlig läsning tillsammans med individanpassad undervisning ger förbättrade studieresultat. Den visar även att arbete med lässtrategier och meningsfull läsning, genom att de läser individanpassad litteratur ger goda läsutvecklingsresultat. Vad jag också har kommit fram till är att oavsett lärare eller metod, ger ett kontinuerlig och målmedvetet arbete förbättrad läsförståelse. Genom att skapa ett tillåtande läsklimat på skolan formar sig en läskultur, vilken ger positiva effekter på läsning, i skolan och på fritiden. De resultat som presenteras påvisar en tendens på vad kontinuerlig läsning kan medföra och kan inte generaliseras.sv
dc.language.isosvsv
dc.subjectLäsningsv
dc.subjectLäsprojektsv
dc.subjectLässtrategiersv
dc.titleGer kontinuerlig läsning och lässtrategier hos barn förbättrad läsförståelse och förbättrade studieresultat? – Resultat från en undersökning av ett läsprojekt i grundskolan.sv
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLawsv
dc.type.uppsokCsv
dc.contributor.departmentGöteborgs Universitet/Sociologiska institutionensv
dc.type.degreeStudent essaysv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record