• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att våga lämna klassrummet – En studie kring fyra pedagogers syn på utomhuspedagogik

Abstract
Syfte: Syftet med detta arbete är att ta reda på mer om utomhuspedagogiken. Jag vill försöka förstå vad det är för bakomliggande faktorer som ligger till grund för om en skola eller dess pedagoger bedriver utomhuspedagogik. Jag vill utröna vad utomhuspedagogiken innebär för olika pedagoger, hur den används och vilka faktorer som kan tänkas påverka dess användning. Metod: Studien tar sin ansats i en etnografisk kvalitativ metod där intervjuer och observationer utgör empirin som består av en undersökningsgrupp med fyra pedagoger som säger sig arbeta med utomhuspedagogik. Huvudfråga: Vad innebär utomhuspedagogik för pedagogerna? Resultat: Resultatet redovisas i två delar. I den första delen kommer pedagogernas egna röster kring utomhuspedagogiken fram, medan jag i den andra delen redovisar hur deras svar och praktik förhåller sig till en Higgins och Loynes analysmodell. Resultatet visar att tre av fyra pedagoger inte arbetar med utomhuspedagogik i förhållande till denna modell. Anledningar till detta är framförallt okunskap kring vad utomhuspedagogiken innebär. Betydelse för läraryrket: Studien visar på att det råder en viss okunskap och osäkerhet kring utomhuspedagogik, även för de pedagoger som använder den. Genom att fördjupa sig i utomhuspedagogiken kan man få tillgång till verktyg som kan främja elevers utveckling och det lustfyllda lärandet. Studien visar också att man som pedagog ibland bör reflektera och granska sin egen praktik.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24272
Collections
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
View/Open
gupea_2077_24272_1.pdf (320.3Kb)
Date
2010
Author
Rhöse, Markus
Keywords
utomhuspedagogik
utomhus
sociokulturellt
Language
sv
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV