Att våga lämna klassrummet – En studie kring fyra pedagogers syn på utomhuspedagogik
Abstract
Syfte:
Syftet med detta arbete är att ta reda på mer om utomhuspedagogiken. Jag vill försöka förstå vad det är för
bakomliggande faktorer som ligger till grund för om en skola eller dess pedagoger bedriver utomhuspedagogik.
Jag vill utröna vad utomhuspedagogiken innebär för olika pedagoger, hur den används och vilka faktorer som
kan tänkas påverka dess användning.
Metod:
Studien tar sin ansats i en etnografisk kvalitativ metod där intervjuer och observationer utgör empirin som
består av en undersökningsgrupp med fyra pedagoger som säger sig arbeta med utomhuspedagogik.
Huvudfråga:
Vad innebär utomhuspedagogik för pedagogerna?
Resultat:
Resultatet redovisas i två delar. I den första delen kommer pedagogernas egna röster kring
utomhuspedagogiken fram, medan jag i den andra delen redovisar hur deras svar och praktik förhåller sig till
en Higgins och Loynes analysmodell. Resultatet visar att tre av fyra pedagoger inte arbetar med
utomhuspedagogik i förhållande till denna modell. Anledningar till detta är framförallt okunskap kring vad
utomhuspedagogiken innebär.
Betydelse för läraryrket:
Studien visar på att det råder en viss okunskap och osäkerhet kring utomhuspedagogik, även för de pedagoger
som använder den. Genom att fördjupa sig i utomhuspedagogiken kan man få tillgång till verktyg som kan
främja elevers utveckling och det lustfyllda lärandet. Studien visar också att man som pedagog ibland bör
reflektera och granska sin egen praktik.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2010Author
Rhöse, Markus
Keywords
utomhuspedagogik
utomhus
sociokulturellt
Language
sv