• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Utbildnings- och forskningsnämnden för lärarutbildning, UFL, (-2010)
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att våga lämna klassrummet – En studie kring fyra pedagogers syn på utomhuspedagogik

Sammanfattning
Syfte: Syftet med detta arbete är att ta reda på mer om utomhuspedagogiken. Jag vill försöka förstå vad det är för bakomliggande faktorer som ligger till grund för om en skola eller dess pedagoger bedriver utomhuspedagogik. Jag vill utröna vad utomhuspedagogiken innebär för olika pedagoger, hur den används och vilka faktorer som kan tänkas påverka dess användning. Metod: Studien tar sin ansats i en etnografisk kvalitativ metod där intervjuer och observationer utgör empirin som består av en undersökningsgrupp med fyra pedagoger som säger sig arbeta med utomhuspedagogik. Huvudfråga: Vad innebär utomhuspedagogik för pedagogerna? Resultat: Resultatet redovisas i två delar. I den första delen kommer pedagogernas egna röster kring utomhuspedagogiken fram, medan jag i den andra delen redovisar hur deras svar och praktik förhåller sig till en Higgins och Loynes analysmodell. Resultatet visar att tre av fyra pedagoger inte arbetar med utomhuspedagogik i förhållande till denna modell. Anledningar till detta är framförallt okunskap kring vad utomhuspedagogiken innebär. Betydelse för läraryrket: Studien visar på att det råder en viss okunskap och osäkerhet kring utomhuspedagogik, även för de pedagoger som använder den. Genom att fördjupa sig i utomhuspedagogiken kan man få tillgång till verktyg som kan främja elevers utveckling och det lustfyllda lärandet. Studien visar också att man som pedagog ibland bör reflektera och granska sin egen praktik.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24272
Samlingar
  • Kandidatuppsatser UFL(-2010)
Fil(er)
gupea_2077_24272_1.pdf (320.3Kb)
Datum
2010
Författare
Rhöse, Markus
Nyckelord
utomhuspedagogik
utomhus
sociokulturellt
Språk
sv
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV