Ger Red Bull dig vingar? - Faktorer som påverkar barns konsumtion av energidryck
Abstract
Försäljningen av energidryck såsom Red Bull, Monster och Burn har under 2000-talet ökat
och marknadsföringen från energidrycksföretagen är ofta intensiv och inriktas mot unga
individer, för att locka dem att köpa deras produkt. Drycken innehåller höga halter av koffein,
taurin, glukoronolakton och tenderar ofta att innehålla fler kalorier än vanlig läsk.
Biverkningar som kan drabba konsumenten vid ett högt koffeinintag är huvudvärk, trötthet,
irritabilitet, koncentrationssvårigheter, hjärtklappning etc. men enligt Livsmedelsverket finns
det inget som i dagsläget tyder på att energidryck är hälsofarligt. Det efterfrågas dock mer
forskning kring hur ämnena i energidryck gemensamt påverkar kroppen.
Tankar kring vårt examensarbete väcktes under kursen Folkhälsoarbete 15 hp där vi blev
uppmärksammade på att elever redan i skolår 6 intar energidryck dagligen. I dagsläget finns
det få kartläggningar av svenska ungdomars konsumtionsmönster av energidryck. Med detta
som bakomliggande orsak är syftet med examensarbetet att undersöka
energidryckskonsumtionen och vilka bakomliggande faktorer det möjligen finns som kan
förklara intaget hos elever i skolår 6 och 9 i en stadsdel och en kranskommun till Göteborg.
För att ge bredd åt studien valdes ett kvantitativt tillvägagångssätt i form av enkäter som
undersökningsmetod, och totalt deltog 671 elever. Resultatet visade i stora drag att ca hälften
av de tillfrågade drack energidryck mer än en gång per vecka. Det framkom att det fanns
signifikanta skillnader i intaget mellan både skolår och kön, skolår 9 samt pojkar drack oftare
energidryck.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2011-02-17Author
Andersson, Jessica
Hallstensson, Linda
Keywords
energidryck
konsumtionsmönster
ungdomar
biverkningar
marknadsföring
Series/Report no.
Kost- och friskvårdsprogrammet, 180 hp
2010
Language
swe