• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Gymnasieelevers uppfattningar om hållbara måltider

Abstract
Regeringens mål för ekologisk konsumtion inom den offentliga sektorn har avsett en inriktning mot 25 procent ekologiska livsmedel fram till innevarande år 2010. En handlingsplan för hållbar konsumtion - ”Bilen, Biffen, Bostaden” ligger som bakgrund till denna inriktning. Handlingsplanen vill förmedla att samverkan mellan politiker och medborgare måste bli bättre. Ekologiska produkter är ett medel för att uppnå Sveriges miljökvalitetsmål. Med hjälp av den offentliga sektorn ökar efterfrågan. Med hjälp av olika miljöprojekt hoppas man kunna få elever på skolor till att tänka på miljöfrågor och svinn samt öka efterfrågan på ekologiska livsmedel. Syftet med denna uppsats var att undersöka hur gymnasieelever uppfattar miljösatsningarna i deras skolrestaurang och om skolrestaurangen bidrar med kunskap och inspiration till att agera miljömedvetet. Frågor som försökts besvarats är: Vad innebär ekologi, närodlat och säsongsanpassat för eleverna? Hur miljövänlig uppfattar eleverna just sin skolrestaurang, liksom den mat som serveras? Hur uppfattar eleverna att skolmåltiden påverkar miljön? Vad inspirerar eleverna till att ha ett miljövänligt förhållningssätt? Undersökningen är en empirisk studie där intervjuer i fokusgrupp har varit författarnas metod. Det ordnades fem grupper med fem respondenter i varje. Kunskaperna kring hållbar utveckling brister. Trots att elever har en viss relevant kunskap slänger de inte mindre mat. Kunskaperna måste bli bättre och kräver tydligare och fler handlingsalternativ till att agera miljömedvetet i skolans restaurang för att tjäna en helhetsförståelse och bidra till att eleverna kan korrigera sitt verkliga beteende. Genom att låta eleverna själva erfara miljöproblemet och söka lösningar, kan engagemang för miljön uppstå.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24485
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
View/Open
gupea_2077_24485_1.pdf (261.9Kb)
Date
2011-02-17
Author
Arildsson, Paulin
Martinsson, Sara
Keywords
Ekologi
konsumtion
skolrestaurang
gymnasieelever
uppfattningar
Series/Report no.
Kostekonomprogrammet med inriktning ledarskap, 180 hp
2010
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV