• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Institute of Health and Care Sciences / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Amningsinformation – Blivande mödrars upplevelser av erhållen amningsinformation i tidig graviditet – En kvalitativ intervjustudie

Breast feeding information – Breast feeding information given in early pregnancy experienced by mothers to be – A qualitative interview

Abstract
Inledning: Antalet blivande mödrar i västvärlden som vill amma är på tillbakagång och en orsak kan vara bristande amningskunskaper. Barnmorskemottagningen Fröja i Stenungsund startade ett projekt hösten 2009 i syfte att öka amningskunskaperna hos blivande mödrar och frågade oss om vi ville utvärdera projektet. Syfte: Att studera mödrars upplevelse av amningsinformation given i tidig graviditet. Metod: Kvalitativ intervjustudie genomfördes där 20 kvinnor telefonintervjuades post partum. Innehållsanalys utfördes och resulterade i tre kategorier och tio subkategorier. Resultat: Tre kategorier framkom; amningsinformationens faktainnehåll, metoder för inlärning och amningsinformationens påverkan på den blivande modern. Genom att få rätt information, att informationen gavs flera gånger, från olika håll och på olika sätt påverkade mödrarnas upplevelser av given amningsinformation. Andra komponenter av betydelse var interaktionen mellan gruppmedlemmarna och barnmorskan som förmedlare. Den praktiska utformningen och tidpunkten i graviditeten ansågs relevant. Amningsinformationen kunde antingen öka självtilliten eller motverka densamma. Beslutet att försöka amma blev antingen stärkt eller påverkades inte alls. Kunskapen kunde skapa en känsla av trygghet och förberedelse. Konklusion: Upplevelsen av amningsinformationen var i stora drag positiv. Pedagogiken i amningsutbildningen kan förbättras till att bli mer individanpassad, mer av det rådgivande slaget och innefatta mer diskussion. Genom att implementera empowermentperspektivet kan de blivande mödrarna göras mer självständiga. Partnerns delaktighet kan utvecklas och på så sätt utgöra ett stöd för den blivande modern. Vidare forskning i ämnet skulle kunna handla om hur partnern kan göras mer delaktig och om alternativa undervisningsätt.
Degree
Student essay
URI
http://hdl.handle.net/2077/24527
Collections
  • Magisteruppsatser / Institutionen för vårdvetenskap och hälsa
View/Open
gupea_2077_24527_1.pdf (320.8Kb)
Date
2011-02-18
Author
Eriksson, Malin
Gustafsson, Maria
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV