Amningsinformation – Blivande mödrars upplevelser av erhållen amningsinformation i tidig graviditet – En kvalitativ intervjustudie
Breast feeding information – Breast feeding information given in early pregnancy experienced by mothers to be – A qualitative interview
Sammanfattning
Inledning: Antalet blivande mödrar i västvärlden som vill amma är på tillbakagång och en orsak kan vara bristande amningskunskaper. Barnmorskemottagningen Fröja i Stenungsund
startade ett projekt hösten 2009 i syfte att öka amningskunskaperna hos blivande mödrar och
frågade oss om vi ville utvärdera projektet. Syfte: Att studera mödrars upplevelse av
amningsinformation given i tidig graviditet. Metod: Kvalitativ intervjustudie genomfördes
där 20 kvinnor telefonintervjuades post partum. Innehållsanalys utfördes och resulterade i tre
kategorier och tio subkategorier. Resultat: Tre kategorier framkom; amningsinformationens
faktainnehåll, metoder för inlärning och amningsinformationens påverkan på den blivande
modern. Genom att få rätt information, att informationen gavs flera gånger, från olika håll och
på olika sätt påverkade mödrarnas upplevelser av given amningsinformation. Andra
komponenter av betydelse var interaktionen mellan gruppmedlemmarna och barnmorskan
som förmedlare. Den praktiska utformningen och tidpunkten i graviditeten ansågs relevant.
Amningsinformationen kunde antingen öka självtilliten eller motverka densamma. Beslutet att
försöka amma blev antingen stärkt eller påverkades inte alls. Kunskapen kunde skapa en
känsla av trygghet och förberedelse. Konklusion: Upplevelsen av amningsinformationen var i
stora drag positiv. Pedagogiken i amningsutbildningen kan förbättras till att bli mer
individanpassad, mer av det rådgivande slaget och innefatta mer diskussion. Genom att
implementera empowermentperspektivet kan de blivande mödrarna göras mer självständiga.
Partnerns delaktighet kan utvecklas och på så sätt utgöra ett stöd för den blivande modern.
Vidare forskning i ämnet skulle kunna handla om hur partnern kan göras mer delaktig och om
alternativa undervisningsätt.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2011-02-18Författare
Eriksson, Malin
Gustafsson, Maria
Språk
swe