• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

” …att vända den negativa spiralen.” - En studie om pedagogiska strategier i att undervisa hemmasittare på distans.

”… to turn the downward spiral.” - A study about pedagogical strategies in distance teaching at home sitters

Sammanfattning
Skolpliktiga elever som under lång tid inte går till skolan kallas för hemmasittare. För dessa elever finns det på vissa ställen bl.a. i projektform, när annat inte fungerar, en organiserad kontakt bestående av mentorer, med hemmasittarna via Internet. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur mentorer till hemmasittare arbetar och försöka beskriva de kunskaper, strategier och erfarenheter som de begagnar sig av. Studien är genomförd med kvalitativ metod där data samlades in genom att pedagoger, handledare, kurator och elever intervjuades via telefon, Skype, seminarium, fysiska träffar och e-mail. Elva personer ingick i studien. Av datamaterialet framgår att mentorns kommunikation med hemmasittaren är viktigt. En mentor utses på informella grunder efter bedömning av personlig lämplighet, så kallad ”fingertoppskänsla”. Till en viss del är personliga egenskaper som positiv attityd, nyfikenhet och kreativitet avgörande men också tolerans, respektfullt bemötande och varsamhet. Mentorns förmåga till uppmuntran och motivationsskapande spelar en viktig roll samt att mentorn har ett icke fördömande förhållningssätt.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24581
Samlingar
  • Magisteruppsatser / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
Fil(er)
gupea_2077_24581_1.pdf (365.1Kb)
Datum
2011-02-21
Författare
Dagerhorn, jasmin
Nyckelord
hemmasittare
distansundervisning
mentor
respekt
förtroende
icke fördömande
motivationsskapande
Serie/rapportnr.
Report/Department of Applied Information Technology
2010:089
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV