” …att vända den negativa spiralen.” - En studie om pedagogiska strategier i att undervisa hemmasittare på distans.
”… to turn the downward spiral.” - A study about pedagogical strategies in distance teaching at home sitters
Sammanfattning
Skolpliktiga elever som under lång tid inte går till skolan kallas för hemmasittare. För
dessa elever finns det på vissa ställen bl.a. i projektform, när annat inte fungerar, en
organiserad kontakt bestående av mentorer, med hemmasittarna via Internet.
Syftet med uppsatsen är att undersöka hur mentorer till hemmasittare arbetar och
försöka beskriva de kunskaper, strategier och erfarenheter som de begagnar sig av.
Studien är genomförd med kvalitativ metod där data samlades in genom att
pedagoger, handledare, kurator och elever intervjuades via telefon, Skype,
seminarium, fysiska träffar och e-mail. Elva personer ingick i studien.
Av datamaterialet framgår att mentorns kommunikation med hemmasittaren är viktigt.
En mentor utses på informella grunder efter bedömning av personlig lämplighet, så
kallad ”fingertoppskänsla”. Till en viss del är personliga egenskaper som positiv
attityd, nyfikenhet och kreativitet avgörande men också tolerans, respektfullt
bemötande och varsamhet. Mentorns förmåga till uppmuntran och
motivationsskapande spelar en viktig roll samt att mentorn har ett icke fördömande
förhållningssätt.
Examinationsnivå
Student essay
Fil(er)
Datum
2011-02-21Författare
Dagerhorn, jasmin
Nyckelord
hemmasittare
distansundervisning
mentor
respekt
förtroende
icke fördömande
motivationsskapande
Serie/rapportnr.
Report/Department of Applied Information Technology
2010:089
Språk
swe