• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elevinflytande en fråga om att se det stora i det lilla?

Om skolämnet hem- och konsumentkunskap ur ett elevperspektiv

Sammanfattning
Skolverket (2005) menar att den svenska skolan behöver en gemensam målsättning då det gäller arbetet med inflytande i skolan. Forskare i ämnet är eniga om elevinflytandets goda verkningar, men skiljer sig i uppfattning om vilka förutsättningar som krävs, hur omfattande arbetet med elevinflytande i skolan bör vara och hur det kan utformas. Skolämnet hem- och konsumentkunskap bygger på fyra perspektiv som skall genomsyra undervisningen. Syftet med ämnet hem- och konsumentkunskap är att skapa erfarenheter inom fyra kunskapsområden nämligen social gemenskap, mat och måltider, boende samt konsumentekonomi. Skolans styrdokument är tydliga med att elevinflytande skall vara ett inslag i skolan. Nationella Utvärderingen (2003) visar att lärares och elevers uppfattning angående omfattningen av inflytande skiljer sig. Denna kvantitativa undersökning utfördes i fyra niondeklasser och syftade till att undersöka elevers erfarenheter och önskemål gällande inflytande i skolämnet hem- och konsumentkunskap. För att kunna undersöka detta utförde vi enkätundersökningar. Studiens resultat visade att färre elever anser sig få vara med och påverka undervisningen i förhållande till hur många elever som vill vara med och planera undervisningen. Resultatet visade vidare att en majoritet av elever är nöjda men undervisningen i ämnet hem- och konsumentkunskap.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24733
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_24733_1.pdf (226.6Kb)
Datum
2011-02-28
Författare
Bornefalk, Cathrin
Eriksson, Anna
Nyckelord
elevinflytande
styrdokument
hem- och konsumentkunskap
erfarenheter
önskemål
Serie/rapportnr.
Lärarprogrammet, inriktning hem- och konsumentkunskap
Juni 2009
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV