• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Hem- och konsumentkunskapslärares uppfathingar om

Sammanfattning
Begreppet hälsa kan beskrivas som ett tillstånd eller en process, men även som ett resultat, mål eller medel. Enligt WHO (1948) finns det tre aspekter av hälsa; den fysiska, psykiska och mentala hälsan. Dessa är de mest använda och accepterade grundsynen och används i detta arbete for att diskutera hälsa. Syftet med studien var att undersöka uppfattningar kring perspektivet hälsa hos några lärare som undervisar i hem- och konsumentkunskap. Ett delsyfte innebär också att ta reda på hur lärarna relaterade undervisningen till styrdokumentens riktlinjer. Studiens datamaterial baserades på kvalitativa intervjuer med sex lärare i hem- och konsumentkunskap. Av resultatet kan man konstatera att lärarna överlag såg hälsoperspektivet i undervisningen som en helhet. De vill ge eleverna verktyg för att de senare i livet skulle kunna klara sig själva. Lärarna menade att hämmande effekter för undervisningen inom hälsoperspektivet handlade om kunskaper. De syftade på att elevernas dåliga tidigare kunskaper eller "felaktig'; kunskap var en hämmande faktor men även tiden likaså. Slutsatsen i denna studie är att det krävs kunskap och engagemang för att kunna driva en hälsofrämjande skolutveckling i ämnet hem- och konsumentkunskap. Då behövs resurser och utbildning i ämnet hälsa och detta kan göras genom att stärka de berörda lärarna med kompetensutveckling' Hem- och konsumentkunskapen har minst antal timmar enligt timplanen i grundskolan, varpå man kan börja reflektera om det är rimligt att ämnet ska ha lika många strävans- och uppnåendemål som andra ämnen med större timplan.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
http://hdl.handle.net/2077/24734
Samlingar
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
Fil(er)
gupea_2077_24734_1.pdf (19.77Mb)
Datum
2011-02-28
Författare
Blyberg, Andreas
Widholm Löfgren, Isabelle
Norström, Monica
Nyckelord
Hem- och konsumentkunskap
hälsa
kursplan
lärare
Serie/rapportnr.
Lärarprogrammet inriktning hem- & konsumentkunskap
Maj 2010
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV